Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Teaching/
  • Student administration/
  • Antagning/
  • Antagningstal/
  • Go to Teaching Student administration
    • Antagning
      • Anmälan inom program
      • Antagning inom program via institution
      • Antagning
      • Antagningstal
      • Antagning till senare del
      • Antagningsbesked
      • Antagning till utbildning på forskarnivå
      • Efterantagning
      • Reservantagning
      • Studieavgifter
      • Tidsplaner
      • Urvalsgrupper
      • Villkorskoder
    • Blanketter - studieadministration
    • Reell kompetens
    • Student account and registration
    • Studieadministrativa begrepp
    • Studieadministrativa system
    • Studiedokumentation
    • Education organization within Science and Technology

Antagningstal

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Att sätta antagningstal

Att sätta antagningstal för kurser

När ni bestämmer hur många som ska antas till en kurs behöver ni också ta ställning till hur platserna ska fördelas mellan fristående kurssökande och sökande inom program.

Fördelning av platser gör ni i excelfilen med sökstatistik ni får från oss.

Här berör vi inte antagningstal till program.

Kan alla antas till kursen?

Sätt övergripande tal som täcker in alla sökande, skriv på raden ”Totalt”. Övriga rader lämnas tomma.

(Om kursen har platsgaranti kommer alla behöriga att antas även om antagningstalet råkar vara lägre)

Behöver platser fördelas mellan fristående kurs/sökande inom program?

Om en kurs är utlyst som fristående kurs (FK) bör minst 3 platser avsättas för FK-sökande. Det går inte att sätta 0 för FK.

Kan alla programstudenter beredas plats, oavsett inom vilket program de sökt? Skriv in ett tal som täcker in dem, på raden ”Kurs inom program”. Notera att antalet på raden ”Kurs inom program” är summan av de sökande från alla underliggande programrader.

Behöver platser fördelas även mellan program?

  • Detaljerade tal: skriv in hur fördelning ska göras, ange tal på raden för respektive program.
  • Fyll i för alla program, även där det ska vara 0. Annars måste vi gissa…
  • Sätt helst inte tal som motsvarar antal förstahandssökande, särskilt inte om kursen är obligatorisk inom programmet.

Har vissa program platsgaranti p.g.a. obligatorisk kurs, men övriga program ska inte självklart ha plats? Det går bra att ta i så att alla antas inom de program som har platsgaranti till en kurs. Vi kan ordna så att platser inte ”spiller över” mellan program eller från program till fristående kurs.

Förhindra att platser ”spiller över”

När sökande inom program ”försvinner”, p.g.a. obehörighet, låg prio eller att de aktivt strukit sin anmälan, fyller NyA normalt på med andra program- eller fristående kurssökande upp till det totala antagningstalet (eller summan av inlagda tal) för kursen.

”Spillet” av platser till andra sökandekategorier kan stoppas med s.k. överspillningsspärr. Spärren gör att NyA bortser från summan av de detaljerade antagningstalen och hanterar varje rad för sig. Det kan då bli färre antagna totalt än man tänkt sig, men aldrig fler.

Fördelar med att lägga överspillningsspärr: 1) det går att garantera att programstudenter får plats på sina obligatoriska kurser och 2) ingen risk för oönskat/oförutsett överintag.

Nackdelar: 1) risk att det blir tomma platser i slutänden och 2) man måste välja rätt reserver manuellt i reservantagningen.

Vår tillämpning

Om antagningstal finns på raden ”Totalt” i statistiken så utgår vi från att det är OK att platser spiller över, mellan program eller från program till fristående kurs, upp till totalsiffran. Om totalsiffra saknas och enbart detaljerade tal finns, så lägger vi (oftast) överspillningsspärr.

Exempel: totalsiffra finns - ej spärr
Överblivna platser kan spilla över upp till totalsiffran.

Exempel: ingen totalsiffra - spärr
Överblivna platser kan inte spilla över; detaljerade tal gäller och kan inte överskridas.

Så här ser det ut i reservantagningen på NyA-webben när spärr finns

Samma antagningstal i urval 1 och urval 2?

Om ni vill ha samma tal i båda urvalen är det inte nödvändigt att fylla i dubbelt. Står det bara en enda siffra så används den till båda urvalen.

Content owner: Stefan Johansson 18 oktober 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.