Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Lokaler/
  • Lokalprojekt/
  • Projektadministration/
  • Go to Services and Support Lokaler
    • Lokaler A-Ö
    • Kontakter - Vem gör vad?
    • Lokaler - definitioner och termer
    • Hyresavtal
    • Lokalkostnader
    • Lokalprojekt
      • Projektadministration
      • Investering - kapitalkostnader
    • Universitetets lokalvård
    • Accessibility for people with disabilities
    • Samarbetsavtal Uppsala universitet - Akademiska Hus

Projektadministration

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Lokalprojekt - projekt- och ekonomiadministration

Projektadministration - avseende beslut av lokalprojekt
 

I samarbete med byggnadsavdelningens projektledare sammanställs ett beslutsunderlag avseende lokalprojekt. Underlaget omfattar projektbeskrivning, ev ritningar/skisser, projektbudget och i förekommande fall förändring av internhyran. Projektbudget kan t.ex. omfatta utgiftsslagen utredning, byggåtgärder (ej hyresgrundande), tele/data, säkerhet/passersystem, inredning,  AV-utrustning, flyttkostnader etc. Budgeten omfattar alltid projektledning byggnadsavdelningen (intern timersättning).

Beslutet kan avse utredning, projektering, genomförande, ändring av den sedan tidigare beslutade projektbudgeten (ramändring) eller ekonomiskt projektavslut som redovisar utfall mot beslutad projektbudget.
I beslutet framgår alltid finansiär av lokalprojektet. Finansiär – se under rubrik ”Projektekonomi”.

Byggnadsavdelningen distribuerar beslutet till de som ska underteckna. 
När beslut är fattat skickas beslutet som PDF via epost till berörda och original lämnas till registrator.


Projektekonomi - avseende beslutat lokalprojekt
 

Finansiär av lokalprojekt kan vara:

  • institution, fakultet, vetenskapsområde eller annan verksamhet
    beslutsfattare prefekt eller motsvarande,
  • gemensam anslagsfinansiering (via anslag utbildning och/eller forskning) och/eller Gustavianska stiftelsen
    beslutsfattare är alltid rektor.
    Byggnadsavdelningen ombesörjer administrationen inför ett rektorsbeslut av lokalprojekt.
  • Obs! Byggnadsavdelningen hanterar inga medel att finansiera några investeringar i lokalprojekt.

Lokalprojekt med gemensam anslagsfinansiering och/eller finansiering via Gustavianska stiftelsen
Byggnadsavdelningen ansvarar för den löpande bokföringen under det pågående lokalprojektet till och med det ekonomiska projektavslutet. Ekonomiadministration av pågående lokalprojekt innebär att samtliga utgifter bokförs mot pågående nyanläggning och aktivitet per utgiftsslag. Lokalprojekten omfattar även kostnader, t.ex. flyttkostnader, projektledardebitering. Projektuppföljningen sker i ett av byggnadsavdelningen framtaget projekthanteringssystem. Samtliga utgifter per pågående lokalprojekt bokförs mot projektnummer 96910xxxx.

Vid det ekonomiska projektavslutet lämnas aktiveringsunderlag till avdelning för ekonomi och upphandling (AEU) för aktivering vilket innebär att anläggningar läggs upp mot berörd verksamhet och lokalprojektets investering börjar avskrivas.  Aktivering utgörs alltid av projekt inom projektgrupp xxx02.

Vid denna typ av finansiering ska ersättning för avskrivningar och räntekostnader utbetalas en gång per månad av AEU från konto 30190/30590 och/eller 37210. Byggnadsavdelningen ansvarar för underlag till AEU samt uppdateringar under året. Vid nya aktiveringar under året utbetalas engångsersättning för avskrivning och räntekostnader.

Byggnadsavdelningen ansvarar för kontinuerlig uppdatering av sammanställningar över lokalprojekt och dess beslutade investeringar med gemensam anslagsfinansiering och/eller Gustavianska stiftelsen respektive finansiering som finns på medarbetarportalen, länk till ”Lokalprojekt - investeringar och kapitalkostnader”.

Lokalprojekt som finansieras av institution eller motsvarande
Den beställande institutionen eller motsvarande ansvarar för den löpande redovisningen och projektavslut.

Rutinbeskrivning finns på medarbetarportalen under ”Ekonomi”, fastställd av avd för ekonomi och upphandling, AEU,  2022-04-26: länk till ”Lokalprojekt – rutin för redovisning”

Content owner: Lotta Selander 16 juni 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.