This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
FAQ Rekrytering
När ska ansökningshandlingar (inklusive t.ex examensbevis om då specificerat i kravprofilen) ha inkommit i en rekryteringsprocess, vid ansökningstidens utgång eller vid beslut om anställning?
Ansökningshandlingar ska ha inkommit på sista ansökningsdagen för samtliga typer av rekryteringar med undantag för postdoktorer där det är reglerat i kollektivavtal att kompletta ansökningshandlingar behöver ha inkommit senast vid beslut om anställning.
Kan annonseringstiden förlängas?
Innan man beslutar om att förlänga annonseringstiden är det bra att göra en analys av situationen. En rekommendation är att se över kravprofilen i det läge det inte inkommit sökanden som uppfyller förväntningarna/kraven. Kanske behöver annonsering ske via andra kanaler?
Om annonseringstiden förlängs behöver samtliga sökanden meddelas om detta samt informeras om att de står kvar som sökande. Kravprofilen och annonstexten får då inte förändras. Om kravprofilen behöver förändras är rådet att göra om rekryteringen.
Kan vi anställa flera personer än vad som annonserats?
Ja, det är möjligt att anställa ytterligare personer.
Om beslut om anställning redan fattats för en person och man önskar anställa en till så behöver ett ytterligare beslut om anställning fattas. Det andra beslutet ska fattas inom överklagandetiden för det första beslutet. Det är viktigt att vara medveten om att tiden för överklaganden öppnas då upp igen under en ytterligare treveckorsperiod.
Om det rör en lärarrekrytering kan det behövas ett beslut från den aktuella fakulteten. Undersök vad som gäller på er fakultet.
Om behovet av att anställa flera personer uppstår innan något beslut har fattats noteras samtliga personer på ett och samma beslutsdokument.
Vi har annonserat efter en vikarie men vill anställa på SÄVA istället. Är det möjligt?
Anställningar ska endast ske utifrån de villkor som ställts upp i annonsen. Vid behov av anställning tidsbegränsat föreslås att använda begreppet tidsbegränsad anställning istället för att specificera Vik eller SÄVA.
Det lämnar utrymme för arbetsgivaren att välja vilken tidsbegränsningsgrund som kan användas. Har det däremot specificerats att det är ett vikariat ska anställningen vara med tidsbegränsningsgrunden vik.
Kan vi anställa på en lägre omfattning/sysselsättningsgrad än den som annonserats?
Utannonserad omfattning gäller, dvs ett anställningsavtal som motsvarar utannonserad omfattning ska erbjudas. I undantagsfall och om det finns förutsättningar i verksamheten kan prefekt/motsvarande besluta om överenskommelse om en tidsbegränsad deltidsledighet.
Kan vi anställa på en högre omfattning/sysselsättningsgrad än den som annonserats?
Utannonserad omfattning gäller, dvs ett anställningsavtal som motsvarar utannonserad omfattning ska erbjudas. Om verksamheten har ett behov och om arbetstagaren önskar gå upp i arbetstid har de rätt att anmäla företrädesrätt om högre sysselsättningsgrad. Arbetsgivaren har då möjlighet att anvisa arbetstagaren till en högre sysselsättningsgrad enligt gällande regler och rutiner.
Är det ok att påbörja intervjuer innan sista ansökningsdag?
Intervjuer kan pågå parallellt med urvalsarbetet även om inte alla ansökningar inkommit ännu. Det är dock viktigt att det görs en helhetsbedömning utifrån förtjänst och skicklighet av samtliga ansökningar efter att sista ansökningsdatumet passerat.
Måste alltid anställningsbeslut fattas när man rekryterar?
Ja, beslut om anställning ska skrivas för alla anställningar, oavsett nya eller förnyade och publiceras via Uppsala universitets elektroniska anslagstavla. För mer information se -rutinbeskrivning beslut om anställning.
Hur gör man för att avbryta en rekrytering?
Se vidare avbryta rekrytering där detta finns beskrivet.
Kan man ange två olika titlar på en annons och sedan välja titel utifrån det som bäst passar den som söker?
Det är behovet som styr vilka arbetsuppgifter som ska utföras och påverkar därmed vilka krav som behöver ställas. Detta påverkar i sin tur vilken titel som är mest lämplig. Om två titlar anges är risken att kraven blir antingen för höga eller för låga.
Måste/får vi ta med för sent inkommen ansökan i vår rekrytering?
Som huvudregel gäller att vi som myndighet vid beslut om anställning bara får ta hänsyn till ansökningar som har kommit in före ansökningstidens utgång. En ansökan som har kommit in för sent får dock beaktas om det finns särskilda skäl. Sådana skäl kan vara att sökanden uppger en godtagbar ursäkt för förseningen, till exempel sjukdom, semester eller utlandsvistelse. Särskilda skäl kan också vara om den sökande är avsevärt överlägsen de andra sökande.