Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • IT and Telephony Services/
  • IT routines and rules/
  • Information vid IT-incidenter/
  • Go to Services and Support IT and Telephony Services
    • User Guides
    • IT Support
    • IT Services
    • Telephony
    • IT routines and rules
      • Administrative systems
      • Access Management
      • New E-mail Domain
      • Information vid IT-incidenter
      • IT lexicon
      • Java
      • Rules and regulations

Information vid IT-incidenter

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Rapportering av IT-incidenter

IT-incidenter: information och rutiner för rapportering

Upptäcks det att en IT-incident skett vid en institutionen eller motsvarande gäller rapportering enligt stegen nedan:

  1. Ansvarig kontaktperson (oftast systemägaren eller motsvarande) skickar en kortfattad initial incidentrapport via e-post till it-incident@uu.se inom 6 timmar från det att en incident har identifierats och börjat behandlas.
  2. Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) och säkerhetsavdelningen tar emot rapporten och avgör vad som ska rapporteras vidare till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
  3. Incidentmanager vid UIT återkopplar till rapportör och stämmer av samt inhämtar mer information för eventuell vidarerapportering till MSB.
  4. Slutrapport skickas in till MSB inom 4 veckor om rapport skickats till MSB.
  5. Incidentmanager återkopplar till rapportör om eventuella steg efter det att rapport mottagits av MSB.

Vad räknas som en IT-incident och ska rapporteras?

Det som ska rapporteras är IT-incidenter som allvarligt kan påverka säkerheten i den informationshantering som myndigheten ansvarar för, eller i tjänster som myndigheten levererar till en annan organisation.

Följande IT-incidenter ska rapporteras:

  • Påverkan på riktighet, tillgänglighet eller konfidentialitet för information som bedömts ha behov av utökat skydd.
  • Om informationssystem som behandlar information som bedömts ha behov av utökat skydd inte kunnat upprätthålla avsedd funktionalitet.
  • Påverkan på myndighetens förmåga att utföra sitt uppdrag.
  • Allvarlig påverkan på säkerheten i den informationshantering som myndigheten ansvarar för, eller i tjänster som myndigheten tillhandahåller åt en annan organisation.

En IT-incidentrapport till MSB ska innehålla:

  • myndighetens namn
  • en beskrivning av IT-incidenten som även inkluderar en övergripande redovisning av händelseförlopp och vidtagna åtgärder
  • exakt eller uppskattad tidpunkt för när IT-incidenten inträffade
  • exakt eller uppskattad tidpunkt när myndigheten upptäckte IT-incidenten och om den alltjämt pågår eller är avslutad
  • myndighetens initiala bedömning av IT-incidentens omfattning och konsekvenser, både faktiska och potentiella

Kontaktpersoner vid institutioner och intendenturer

Varje institution och intendentur vid Uppsala universitet bör ha en ansvarig kontaktperson med uppdrag att rapportera in IT-incidenter. Information om ansvarig kontaktperson samt tider för bemanning och ev beredskap utöver ordinarie arbetstid ska rapporteras in till avdelningen för universitetsgemensam IT. Kontakta IT-support för uppdateringar.

Publicerad: 22 februari 2022

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Bakgrund och information om IT-incidentrapportering

Den 17 december 2015 fattade regeringen beslut om att statliga myndigheter ska rapportera IT-incidenter som allvarligt påverkar säkerheten till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Beslutet innebar även att MSB fick rätt att utfärda föreskrifter om rapporteringen. Läs mer om beslutet för rapportering av IT-incidenter för statliga myndigheter

Syftet med obligatorisk IT-incidentrapportering är att stödja arbetet med samhällets informationssäkerhet. De rapporter som skickas till MSB förenklar ett samordnat agerande för att avvärja eller begränsa konsekvenserna av allvarliga IT-incidenter och bidrar till att man får en samlad lägesbild.

En IT-incident kan bestå i störning i mjuk- eller hårdvara, störning i driftmiljö, dataförlust eller dataläckage i den informationsbehandling som myndigheten ansvarar för eller i tjänster som myndigheten tillhandahåller åt en annan organisation. 

Varje myndighet ska rapportera en IT-incident senast 6 timmar efter det att myndigheten identifierat incidenten. För att universitetet ska kunna efterleva föreskrifterna och den angivna tidsfristen måste IT-incidenter skyndsamt rapporteras in via e-post till it-incident@uu.se, av ansvarig kontaktperson vid institution/IT-intendentur. Även mindre allvarliga kandidater till incidenter inom samma kategorier ska rapporteras in.

Avdelningen för universitetsgemensam IT och säkerhetsavdelningen står gemensamt för prioritering av vilka incidenter som rapporteras vidare till MSB.

Läs mer om IT-säkerhet vid universitetet här. 

____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.

Content owner: Anders Lundgren 22 februari 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.