Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Financial administration/
  • Accounting questions/
  • Utlägg/
  • Go to Services and Support Financial administration
    • A-Ö
    • Kontakter ekonomi
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Financial administration system Raindance
    • Invoice address
    • Financial management
    • Research support - administration
    • Kontraktsdatabas KDB
    • Accounting questions
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Conferences/indirect cost exemptions
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Accounting costs
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Utlägg

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Universitetets utlägg

SIDAN KOMMER OMARBETAS INOM KORT!

 

Ett exempel på ofta förekommande utlägg är resor som beställs och genomförs av universitetets anställda på inbjudan från utomstående organisationer. Inbjudande part har erbjudit sig stå för reskostnaden och ska därför ersätta institutionen för det gjorda utlägget.

Vid registrering av leverantörsfakturor av detta slag ska adekvat del av fakturabeloppet debiteras konto 1576 Övriga kortfristiga fordringar. Ev. ingående moms ska inte räknas av på den del av fakturan som utgör utlägg.

Utlägget (det belopp som debiterats konto 1576) ska snarast möjligt faktureras motparten. Utgående moms ska inte debiteras i kundfakturan eftersom fakturerat belopp inte utgör någon omsättning för universitetet. Vid kontering av kundfakturan krediteras konto 1576. En kopia av leverantörsfakturan ska bifogas; det är en förutsättning för att motparten ska kunna räkna av leverantörsfakturans ingående moms.

Motsatt förhållande kan också råda, d v s en extern motpart gör ett utlägg för en institutions räkning och fakturerar universitetet för utlägget. En leverantörsfaktura av detta slag ska kostnadskonteras och bara under förutsättning att den ursprungliga leverantörsfakturan finns bifogad kan ev. ingående moms räknas av.

Ersättning till privatperson för gjorda utlägg

Det förekommer att universitetets anställda eller andra personer gör inköp mot kontant betalning och därefter begär ersättning för sitt utlägg. Sådan inköpsordning bör så långt som möjligt undvikas. Inköp ska i första hand göras mot faktura. I de fall institutionen väljer att göra inköp mot kontant betalning bör institutionen skaffa ett inköpskort eller hålla en handkassa.

Om institutionen inte har inköpskort eller handkassa och därför betalar ut ersättning för utlägg på annat sätt, gäller att en person som är anställd med pågående avtal eller som uppbär utbildningsbidrag får ersättning via personalsystemet Primula. Utbetalning sker (efter registrering i Primula; blankett Ersättning för gjorda utlägg) med påföljande ordinarie löneutbetalning. Observera att utlägg som görs i samband med tjänsteresa ska registreras av resenären själv i personalsystemet Primula Res. Ersättning för utlägg som regleras på detta sätt skall alltid kostnadskonteras och kan inte redovisas som kortfristig fordran.

Ersättning för gjorda utlägg av studenter eller stipendiater kan betalas ut via ekonomisystemet Raindance. Vad gäller utländska gäster måste ersättning för utlägg avseende resor betalas via Primula; ersättning för andra utlägg kan betalas via Raindance.

 

 

Content owner: Hanna Mörtberg 08 juli 2020

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.