Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Financial administration/
  • Accounting questions/
  • Redovisa intäkter/
  • Avgiftsfinansierade studenter/
  • Go to Services and Support Financial administration
    • A-Ö
    • Kontakter ekonomi
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Financial administration system Raindance
    • Invoice address
    • Financial management
    • Research support - administration
    • Kontraktsdatabas KDB
    • Accounting questions
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Conferences/indirect cost exemptions
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
        • Avgiftsfinansierade studenter
        • Avgiftsintäkter
        • Försäljning av inventarier
      • Accounting costs
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Redovisa intäkter

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Avgiftsfinansierade studenter

Redovisning av intäkter och kostnader för tredjelandsstudenter

Den studieavgiftsfinansierade verksamheten (verksamhet 111) ska bedrivas så att full kostnadstäckning uppnås. Avgifterna från tredjelandsstudenterna ska täcka institutionens direkta och indirekta kostnader för utbildningen ifråga samt tillkommande, extra universitetsgemensamma kostnader för tredjelandsstudenterna. Dessa tillkommande extrakostnader har beräknats till 20 000 kr per termin för en utbildningsplats på helfart.

Vad innebär full kostnadstäckning?
På verksamhet 111 ska man kunna utläsa det faktiska resultatet för avgiftsfinansierade studenter, d v s det är de faktiska kostnaderna som denna verksamhet medför som ska bokföras på verksamhet 111. Verksamheten kan alltså på kort sikt uppvisa antingen ett positivt eller negativt resultat. Ibland förekommer missuppfattningen om att kostnaderna kan bestämmas av intäktens storlek, men så är alltså inte fallet.

Institutionens intäkter

Institutioner med betalande och registrerade tredjelandsstudenter erhåller via vetenskapsområdena internt fastställd ersättning (d v s efter avdrag för den del av avgiften som ska finansiera de tillkommande universitetsgemensamma kostnaderna).
Ersättningen bokförs på konto 33260 och med aktivitet. Om en avgiftsstudent byter institution ska del av ersättningen flyttas till mottagande institution. Omföring av ersättning kan då endast göras av avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU).

Institutionens kostnader

För en rättvisande kostnadsredovisning måste ett program eller fristående kurs med tredjelandsstudenter hanteras som en egen kostnadsbärare, d v s en specifik projektkod ska finnas för programmet/kursen. Detta projektnummer används för både verksamhet 110 och 111. Om programmet/kursen även ges som uppdragsutbildning (verksamhet 131) bör det ha en annan projektkod.

Löpande bokföring av programmets/kursens alla direkta kostnader görs på kostnadsbäraren (projektet) och verksamhet 110. Senast till delårsbokslut/helårsbokslut omfördelas direkta kostnader från verksamhet 110 till verksamhet 111. Kostnaderna fördelas proportionellt via en efterkalkyl utifrån antal tredjelandsstudenter i förhållande till totalt antal studenter på programmet/kursen (se mer information i exemplet nedan).

OBS! I samband med omföringen av direkta kostnader kommer de indirekta kostnaderna justeras automatiskt vid periodstängning, varför ingen manuell omföring av indirekta kostnader ska göras mellan verksamhet 110 och 111.

Kostnader ska periodiseras enligt universitetets gällande principer.

Gör omfördelning av kostnader så här
Gör en sökning i HB10 eller HB21, för att få fram de totala kostnaderna för avgiftsstudentrelaterade projekt och program under det aktuella halvåret:

Konto: 40110-69140 (om transfereringar finns, konto 73110-79410, kontakta AEU)
Verksamhet: 110 (samt 111 ifall kostnader felaktigt har bokförts där löpande under perioden)
Projekt: det/de projekt inom kärnverksamheten som berörs av avgiftsstudenterna
Urvalsperiod: relevant period med avseende på bokslut/termin

Exportera till Excel. Radera konto 58600 Indirekta kostnader. Räkna fram en summa för varje konteringssträng (konto, projekt, motpart, ev. aktivitet). Avrunda till hela kronor.

Beräkna andelen kostnader som ska omfördelas till verksamhet 111 med nyckeln antal tredjelandsstudenter delat med totalt antal studenter under den aktuella terminen. Antingen HST eller antal huvuden kan användas i beräkningen, beroende på vilket som bedöms mest rättvisande, men det ska vara samma i hela beräkningen. Se exempel nedan.

Beräkningsunderlag för fördelning till verksamhet 111
En noggrann uppföljning av kostnader och antal studenter måste kunna göras för att se om full kostnadstäckning uppnås inom universitetets verksamhet avseende avgiftsskyldiga studenter. Av bl.a. denna anledning är det väsentligt att dokumentera hur kostnaderna för verksamhet 111 har beräknats. Givetvis ska denna beräkning även finnas med som underlag till omfördelningen av kostnaderna.

Exempel
Förutsättningar: totalt deltar 20 studenter i masterprogrammet varav 1 är avgiftsfinansierad. D v s 1/20 = 5 % av programmets totala kostnader ska omfördelas till verksamhet 111.
Kostnaderna ska omföras per konteringssträng, d v s för varje kombination av konto + projekt + motpart + ev. aktivitet. Vissa belopp kan bli väldigt små att omföra. En nedre gräns kan läggas på en nivå som är rimlig för institutionen så att småbelopp inte omförs. 

   

Fördelning kostnader

Konto

Utfall RD VSH
110

Andel VSH 110
95 %

Andel VSH 111
5 %

40110
40120
40440
40450
50150
50160
50170
56220
56250

25 000
60 000
1 100
3 000
2 000
5 000
10 000
300
80

23 750
57 000
1 045
2 850
1 900
4 750
9 500
285
76

1  250
3 000
55
150
100
250
250
151
41

Summa

106 480

101 156

5 024

Belopp att omföra

   

5 005

 1) Lågt belopp, omförs inte

Content owner: Hanna Mörtberg 02 juli 2021

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.