Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Financial administration/
  • Accounting questions/
  • Medfinansiering/
  • Go to Services and Support Financial administration
    • A-Ö
    • Kontakter ekonomi
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Financial administration system Raindance
    • Invoice address
    • Financial management
    • Research support - administration
    • Kontraktsdatabas KDB
    • Accounting questions
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Conferences/indirect cost exemptions
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Accounting costs
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Medfinansiering

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Medfinansiering

Medfinansiering tillämpas när en finansiär inte ersätter alla indirekta kostnader och lokalkostnader.

Beräkning av medfinansiering görs i Raindance med utgångspunkt i faktiskt bokförda indirekta kostnader och lokalkostnader. T o m 2017 gjordes beräkningarna i excelfiler. Det finns flera fördelar med att hantera medfinansiering direkt i redovisningssystemet. Det går att söka på fält som har JA avseende medfinansiering och det går att söka ut finansiär och kontrollera om de projekten som borde ha medfinansiering fått det. Eftersom utgångspunkten för medfinansiering är den faktiska bokföringen innebär det att ett mer korrekt belopp bokförs.

Fr o m 2020 tas en IT-avgift ut av varje institution/motsvarande baserat på antal anställda och övrigt verksamma. IT-avgiften betraktas vanligtvis som en indirekt kostnad av externa finansiärer och inkluderas därför vid beräkningen av medfinansiering.

Hur görs beräkningen

Summan av bokförda indirekta kostnader konto 58600, lokalkostnader konto 50109 och IT-avgift konto 57200 jämförs med vad finansiären ersätter och mellanskillnaden bokförs på konto 30200/30600.

Om de bokförda indirekta kostnaderna är lägre än vad finansiären ersätter bokförs ingen medfinansiering.

Förutsättningar för beräkning

Beräkning av medfinansieringsbelopp förutsätter att aktuella uppgifter är registrerade i projektmodulen.

Beräkningen bygger på kontraktets aktuella procentpålägg och fördelningsbas. Vilken bas som ska väljas beror på vad som står i kontraktet och följande baser finns att välja på:

  • 1PDS Personal, drift och stipendier
    https://mp.uu.se/documents/432512/191983600/medfin-bild-1.jpg/1f9e359b-d0fa-5c49-e260-05bfa7800bb2?t=1524742947546
  • 2LÖN Lön (inkl LBK)
  • 3PDR Personal och drift
  • 4DRI Drift
  • 5PDA Personal, drift och avskrivningar
  1. Välj Medfinansiering JA.
  2. Ange medfinansieringsbelopp om fasta belopp är angivna i kontraktet.
  3. Ange ”Påläggsprocent” och den ska inkludera % för både indirekta och lokalkostnader. Observera att om finansiären ersätter med fast belopp måste omräkning göras till en procentsats som inkluderar både indirekta o lokalkostnader.
  4. Välj den bas som bäst motsvarar de kostnadsslag som finansiären godkänner som underlag för debitering av indirekta kostnader/ lokalkostnader.

    Medfinansiering kommer att bokföras för de perioder som ingår i registrerad projekttid dvs från och med ”startdatum” och till och med ”dispdatum”.
  5. Kontrollera att startdatum resp dispdatum är rätt angivna i projektmodulen.
    https://mp.uu.se/documents/432512/191983600/medfin-bild-2.jpg/3c6273e1-3a7f-fa39-83a7-233c1a6adfa3?t=1524743037097
  6. Spara

Alla ovanstående fält är öppna i projektmodulen och ändringar kan göras utan att kontakta avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU).

Justering av tidigare års medfinansiering

Korrigering av tidigare års medfinansiering ska göras enligt gammal modell dvs skicka in en avstämning medfin EA 36.a in en avstämning medfin EA 36.

Content owner: Margareta Uvhagen Antoni 11 november 2020

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.