Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Financial administration/
  • Accounting questions/
  • Avslut av projekt/
  • Go to Services and Support Financial administration
    • A-Ö
    • Kontakter ekonomi
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Financial administration system Raindance
    • Invoice address
    • Financial management
    • Research support - administration
    • Kontraktsdatabas KDB
    • Accounting questions
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Conferences/indirect cost exemptions
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Accounting costs
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Avslut av projekt

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Avslut och passivsättning av bidragsprojekt

När verksamheten i ett projekt har avslutats och eventuell återbetalning till bidragsgivaren är reglerad ska oförbrukade bidrag, om sådana finns, resultatföras. Oförbrukade bidrag får endast finnas bokförda på ett projekt så länge det är pågående d v s inom dispositionstiden, om slutredovisningen ännu inte har godkänts av finansiären eller om det finns anläggningar med kvarvarande avskrivningskostnader som bidraget ska användas till.

Projekt med anläggningstillgångar kan inte passivsättas. Om ett sådant projekt ska passivsättas, måste anläggningarna först flyttas till ett annat projekt.

För att avsluta ett bidragsprojekt:

Steg 1 är att lösa upp eventuella oförbrukade bidrag och upplupna intäkter. Oförbrukade bidrag ska debiteras konto 273xx för inom- eller utomstatliga medel och krediteras periodiseringskonto 35999/37999. Upplupna bidrag ska krediteras konto 16310/16320 och debiteras konto 35999/37999.

Om det finns andra periodiseringsposter i balansräkningen ska även dessa lösas upp genom att nollställa balanskontot och boka motposten på motsvarande periodiseringskonto i resultaträkningen.

Steg 2 är att bokföra projektets resultat på konton för årets kapitalförändring, 89990 respektive 20900. Överskott debiteras konto 89990 och krediteras 20900, underskott krediteras konto 89990 och debiteras 20900.

Steg 1 och 2 måste göras under samma bokföringsperiod för att inte den automatiska periodiseringsrutinen ska återföra bidraget till oförbrukade bidrag.

När steg 1 och 2 är gjorda har de oförbrukade bidragen resultatförts och projektets resultat har bokförts som balanserat kapital.

Steg 3 är att flytta det balanserade kapitalet på konto 20900 till ett gemensamt projekt. Omföringen får endast göras inom samma verksamhet (VSH). Årets balans på 20900 flyttas från projektet som ska avslutas till det gemensamma projektet. Vid överskott debiteras det gamla projektet på konto 20900 och krediteras det gemensamma projektet på samma konto. Vid underskott krediteras det gamla projektet och det gemensamma projektet debiteras, allt på konto 20900.

Det får inte finnas något saldo kvar på något konto i balansräkningen. Det får inte finnas någon anläggningstillgång bokförd på projektet. Det gäller även utrustning som är helt avskriven. Tidigare års balanser återfinns på konto 20700 och ska också flyttas till det gemensamma projektet. Överskott debiteras då 20700 och krediteras det gemensamma projektet på konto 20700. Underskott krediteras det gamla projektet och debiteras det nya projektet, allt på konto 20700. Konto 20700 är låst, så omföringar i bokföringsportalen cirkuleras till institutionsgranskaren på AEU för att få kontot upplåst.

Efter årsskiftet, vid överföringen av ingående balanser, kommer årets saldo på 20900 gå upp i 20700 och slås ihop med tidigare års saldon.

Steg 4 är att passivmärka projektet i projektmodulen genom att ändra status till ÖPPN och skriva passivmärk i fältet "Kommunikation till AEU". 
Kontrollera följande innan begäran om passivmärkning:

  • Samtliga konton i balansräkningen ska ha saldo 0,00.
  • Får inte finnas någon anläggningstillgång bokförd på projektet. Det gäller även helt avskriven utrustning dvs en kontroll måste även göras av anläggningsregistret. 
    När det finns saldon vid t ex utrangerad anläggningstillgång så kan projektet avslutas först nästkommande år även fast saldona tar ut varandra.
  • Resultaträkning och transfereringsavsnittet måste ha saldo 0,00.
  • Ingen budget finnas registrerad på innevarande år.

Kontrollera balans- och resultaträkningen samt budget med hjälp av HB10 huvudboksanalys, ändra i fältet "Värden" till HB10 IB, PER, BUDGET. Projektrapporter som t ex PROBOK visar inte eventuella plus/minussaldon med olika finansiär, motpart el dyl.

Om flera projektkoder ska avslutas/passivsättas så kan blankett EA30 med fördel användas.

Content owner: Hanna Mörtberg 09 maj 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.