This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
Vägledning vid rekrytering - kravprofil
Inför nyrekrytering behöver en verksamhets- och behovsanalys alltid göras utifrån ett helhetsperspektiv. Analysen kan både ge möjlighet till utveckling och förnyelse av verksamheten, arbetsuppgifterna för övriga på arbetsplatsen och till rationaliseringar och kostnadsminskningar. Analysen ska genomföras med ett likavillkorsperspektiv. Att göra en behovsanalys handlar om att analysera och identifiera arbetsuppgifter och kompetensbehovet utifrån verksamhetens uppdrag och mål och hur behovet skulle kunna tillfredsställas.
Frågor som kan bidra till denna analys är till exempel:
- Vilka långsiktiga mål finns för verksamheten?
- Vilka kompetenser bedömer vi kommer att krävas för att uppnå målen?
- Kan arbetsuppgifter som utförs idag revideras mot bakgrund av de långsiktiga målen?
- Vilken bedömning kan göras av vilka nya arbetsuppgifter som tillkommer framöver?
- Kan helt nya kompetenser behövas i verksamheten?
Vid rekrytering med utgångspunkt i rollbeskrivningarna i detta stödmaterial är det viktigt att komma ihåg att arbetsuppgifter till större eller mindre del kan ligga utanför de dokumenterade rollbeskrivningarna beroende på vad verksamhets- och behovsanalysen visar.
Syftet med definierade kunskaper och erfarenheter i rollbeskrivningarna syftar främst till att ha som underlag för kompetensutveckling för befintliga medarbetare vid behov. Vid en rekrytering beskrivs en kombination av arbetsuppgifter samt de samlade kraven och behoven av kompetens som behöver säkerställas i sin helhet. Olika kombinationer av rollbeskrivningar kan då utgöra en del av underlaget till en kravprofil. Vid en nyrekrytering till en anställning inom t.ex. områdena HR eller ekonomi behöver kombinationen av arbetsuppgifter i det enskilda fallet beskrivas och kompetens i övrigt säkerställas i konkurrens så som t.ex. relevant högskoleexamen, erfarenhet och personliga förmågor kopplat till kravprofilen för hela anställningen.