This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
HR-avdelningens organisation
Uppsala universitet och HR-funktionen
Uppsala universitets organisation
Uppsala universitets uppgift är att vinna och förmedla kunskap till mänsklighetens gagn och för en bättre värld.
Organisationsschema
Mer information om Uppsala universitets ledning och organisation
HR-funktionens organisation
Uppsala universitets HR-funktion utgörs av HR-avdelningen samt det verksamhetsnära HR-stödet (VHR), sammanlagt drygt 100 medarbetare. Det gemensamma uppdraget är att aktivt bidra till att Uppsala universitet vidareutvecklas som en attraktiv arbetsgivare.
HR-avdelningen består av fyra enheter; HR-enhet vetenskapsområden, HR-enhet universitetsförvaltningen, löneenheten och HR-ledningsstöd.
HR-avdelningen har ett samordnings- och utvecklingsuppdrag för hela universitetets HR-funktion. Arbetet leds av HR-direktören och enhetschefer. HR-stödet vid institution/motsvarande leds av administrativ chef eller prefekt.
HR-avdelningens huvudarbetsområden
HR-avdelningens verksamhet är också indelad i tre huvudarbetsområden – Arbetsgivarpolitik & villkor, Hälsosamt arbetsliv samt Kompetensförsörjning. Inom dessa områden grupperar sig HR-specialister och HR-strateger för att bland annat driva utvecklingsarbeten, utveckla HR-processer samt erbjuda stöd och rådgivning.