Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Your Employment/
  • Continuing professional development/
  • Administrativa kurser/
  • Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling/
  • Studieadministrativt forum/
  • Go to Employment Continuing professional development

Studieadministrativt forum

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Studieadministrativt forum

Syftet med, och bakgrund till, Studieadministrativt forum hittar du längre ner på denna sida. Innehållet på tidigare träffar hittar du här.

<< Tillbaka till Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling

Forum VT 23: Torsdagen den 30 mars 2023

Vårens möte för Studieadministrativt forum kommer att gå av stapeln den 30 mars 13.00-16.00. Mer information om program och plats skickas ut senare. Välkomna!

 

Forum HT 22: Måndag 17 oktober kl 13:00-16:00

Vi träffades på plats för första gången efter pandemin - så kul att få träffa så många av er! Som vanligt inledde Karin Apelgren, avdelningschef vid Studentavdelningen och Cilla Häggkvist, biträdande avdelningschef vid Studentavdelningen med att berätta om vad som är på gång inom det studieadministrativa området.

Jenny Bergström, gruppchef vid IT-support, avdelningen för universitetsgemensam IT besökte oss igen och berättade om aktivering av studentkonton för både svenska och utländska studenter samt de förbättringar som är på gång gällande studentkontoaktivering för framförallt svenska studenter.

Stina Bohman, Anneli Folkesson och Maryam Ladjevardi från avdelningen för universitetsgemensam IT berättade om bl. a. förbättringar av resultatrapporteringsverktyget och studentlista i Studium samt Studentportalens kommande arkivering.

Presentationerna:
På gång inom det studieadministrativa området & studentkontohantering
Studium och Studentportalen

 

Avslutningsvis

Efter 5 år lämnade Annika Björklund, Josefina Ahlvin och Katarina Adenmark över stafettpinnen med ansvaret för forumet till Kristina Ohlsson och Kristin Åhlin vid Studentavdelningen samt Stina Bohman och Anneli Folkesson vid avdelningen för universitetsgemensam IT.

Om Studieadministrativt forum
 

Varför ett forum och för vem?
Stöd och service till kärnverksamheten och studenten är en viktig del av det arbete som utförs vid Uppsala universitet. Studieadministration utgör en stor del av detta och utförs på en mängd olika sätt vid Uppsala universitets nära 50 institutioner eller motsvarande. För att kunna ta del av varandras erfarenheter inom detta område startades i mars 2017 ett forum för alla som arbetar med studie/kursadministration på grund/avancerad nivå vid institutioner och fakulteter vid Uppsala universitet.

När träffas Studieadministrativt forum?
Studieadministrativt forum har en ordinarie träff per termin där agendan fylls med aktuella frågor inom det studieadministrativa området. Utöver den ordinarie träffen kan extra tillfällen förekomma, beroende på de behov som finns inom den studieadministrativa yrkesgruppen. T.ex. höll vi en extra träff under våren 2020 med anledning av Covid-19 och dess påverkan på det studieadministrativa arbetet.

Kontakta oss!
Kontakta oss gärna om du vill vara med på mejl-listan för att nås av våra utskick eller om du har önskemål på ämnen att diskutera på Studieadministrativt forum.

Bakgrund

Studieadministrativt forum anordnas gemensamt av Avdelningen för gemensam service och administration, Avdelningen för universitetsgemensam IT (tidigare IT-avdelningen) och Studentavdelningen. Läs om satsningen i Nytt från Studentavdelningen våren 2017.

<< Tillbaka till Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling

Content owner: studieadministrativtforum@uadm.uu.se 02 december 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.