Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Your Employment/
  • Continuing professional development/
  • Administrativa kurser/
  • Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling/
  • Go to Employment Continuing professional development

Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Studieadministrativ utbildning och kompetensutveckling

Är din titel studieadministratör, kursadministratör, programadministratör eller har du annan motsvarande administrativ roll? Arbetar du med studenten i fokus och med service till kärnverksamheten, tillika med studieadministrativa frågor inom grund/avancerad nivå*?

Då vet du att det studieadministrativa arbetet är en omfattande pågående-process som kräver tid, energi, envishet och ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt, i vilken arbetsrollen i sin tur kräver kontinuerlig utbildning, kompetensutveckling samt utbyte av erfarenheter.

På den här ytan hittar du det aktuella utbudet som universitetsförvaltningen erbjuder.

Välkommen in!
 

  • Utbildning och kompetensutveckling - basutbud
  • Utbildning och kompetensutveckling - specifika inriktningar
  • Utbildning och kompetensutveckling - övrigt
  • Studieadministrativa nätverk
  • Studieadministrativt forum

Snabbkollen!

Du kan prenumerera på olika övergripande händelser för att hålla dig uppdaterad vad som händer inom Uppsala universitet. Vi rekommenderar:
Kalendarium för Uppsala universitet

Om utbildning och kompetensutveckling och den studieadministrativa rollen

Den studieadministrativa rollen inbegriper mångskiftande titlar och arbetsuppgifter kopplade till studieadministration på olika sätt och i olika utsträckning. Oavsett vilka ansvarsområden du har så är det viktigt att du i din studieadministrativa roll får tillgång till den utbildning och kompetensutveckling som krävs för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter på ett professionellt och rättssäkert sätt.

Det finns ingen självklar mall för utbildning och kompetensutveckling kopplat till rollen, istället hittar du det samlade utbudet under ingångarna ovan. De är uppdelade i ett basutbud som utgör den grund som är gemensam för rollen. Utöver denna gemensamma bas finns det specifika inriktningar och övrig utbildning och kompetensutveckling som kan vara relevant för dig beroende på hur just dina arbetsuppgifter ser ut.

Vilken utbildning behöver du?

Vilken utbildning och kompetensutveckling som är rätt för just dig och dina arbetsuppgifter är i första hand en fråga mellan dig som anställd och din chef. Men för att du (och din chef) lättare ska kunna överblicka utbudet av utbildning, kompetensutveckling och nätverk som erbjuds av flertalet avdelningar inom universitetsförvaltningen så har vi samlat utbudet här.

Gemensamt ansvar och stöd i arbetet

Trots skillnader inom den studieadministrativa rollen så finns det en gemensam grund som är viktig att ta tillvara på. Den att vi alla arbetar mot samma mål med att leverera service i form av stöd och råd till kärnverksamheten, ett arbete som understöds av studieadministrativa arbetsprocesser och system.

Det är förvaltningen via respektive avdelningar och enheter som äger och ansvarar för dessa samt ger utbildning och support. Genom din utövning av administrativt stöd, råd och sakkunskap ingår du i ett verksamhetsstöd som skapar förutsättningar för universitetet att bedriva sina huvuduppgifter och nå sitt övergripande mål.

Hur kan vi bidra till vår gemensamma bildning?

Vi behöver kommunicera med vår omgivning mellan funktioner och över institutionsgränser, reflektera över våra val och våra aktiviteter, lyckade och mindre lyckade satsningar, och presentera dessa för varandra för att sprida kunskap och erfarenheter.

Det kan vi göra på olika sätt, ett exempel är att delta vid Studieadministrativt forum, där du är målgruppen. Här träffas vi för att utbyta aktuella nyheter från såväl representanter från förvaltningen så som kollegor från andra delar av verksamheten. Forumet erbjuder en chans för oss att tillsammans bidra till en kontinuerlig vidareutveckling av universitetets studieadministrativa stöd.

En levande yta!

Hör gärna av dig om du saknar något i informationen under ingångarna på denna sida. Denna sida är ett samarbete mellan Studentavdelningen, Avdelningen för gemensam service och administration och Avdelningen för universitetsgemensam IT vid universitetsförvaltningen.

* För dig som arbetar med studieadministrativa frågor som rör forskarnivå kan du finna en del av intresse här beroende på dina arbetsuppgifter, t.ex. utbildning och stöd rörande Ladok-systemet, som kan fungera som komplement till det stöd du erbjuds av din institution/fakultet.

Content owner: studieadministrativtforum@uadm.uu.se 22 juli 2021

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.