Rutin vid avbrytande av rekrytering
Nedan rutin vänder sig till dig som är rekryterande chef samt HR-generalist/motsvarande.
1. Prefekt/motsvarande beslutar om att avbryta rekrytering. Som underlag används mall för beslut om att avbryta rekrytering.
Om det gäller en lärarrekrytering ta även kontakt med fakulteten för att höra om något beslut/yttrande behöver lämnas där.
2. HR-generalist /motsvarande laddar upp ifyllt och signerat beslut, som en bilaga i Varbi. Därmed finns beslut om avbrytande av rekrytering i Varbi. Om annonseringstiden ej löpt ut, meddela HR-avdelningen på varbi@uadm.uu.se så avpublicerar de annonsen.
3. Via mallen avbruten rekrytering i Varbi skickar HR-generalist/motsvarande därefter meddelande till alla sökande om att rekryteringen avbryts och att beslutet inte kan överklagas enligt 21 § Anställningsförordningen.
4. HR-generalist/motsvarande avbryter ärendet i Varbi genom att i steget ”Beslut och avslut” klicka på ”Avbryt rekrytering” längst ned till höger. Ärendet arkiveras då i Varbi med ärendestatus ”Avbrutet”. Efter arkivering förs de handlingar som ska diarieföras i ärendet in i diariet följande natt.
OBS - om avbrytandet av rekryteringen innebär viktigare förändring av verksamheten ska förändringen i sig förhandlas innan beslut, i enlighet med 11 § MBL. Förhandling påkallas enligt ordinarie rutin. Kontakta HR-specialist vid frågor.