Utredning om registreringsrutiner
Vid Uppsala universitet saknas universitetsgemensamma rutiner gällande kursregistreringar av studenter. Istället tillämpas lokala rutiner vid institutioner och fakulteter.
Att enas om rekommenderade registreringsrutiner skulle innebära ett bättre nyttjande av systemstöd och ett bättre nyttjande av universitetets resurser. Det kommer också att tydliggöra registreringsrutinerna för studenter vilket minskar risken för att de misslyckads med registrering och därmed går miste om sin plats.
Universitetsdirektören har tillsatt en arbetsgrupp som har fått i uppdrag att ta fram ett antal väldefinierade sätt att sköta registreringen med tydligt beskrivna för- och nackdelar för olika typer av utbildningar. Institutionerna kan då göra ett informerat val av vad som passar bäst i den egna verksamheten.
Tidsplan 2023
- Januari-februari: genomgång av befintliga registreringsmetoder med data från Ladok och intervjuer med vissa institutioner, fakulteter och andra berörda instanser.
- Mars: start av arbetsgrupp, presentation av projekt på Studieadministrativt forum den 30 mars.
- April: förslag remitteras till berörda inom universitetet.
- Maj: förslag över registreringsrutiner är klara.
Kontakt
Om du har synpunkter du vill dela med dig av eller har frågor till arbetsgruppen kan du kontakta Cecilia Marklund, Kristin Ålin eller Shirin Mavadati vid studentavdelningen.