KrUUts seminarieserie
Inom ramen för KrUUt-projektet har en seminarieserie anordnats för att ta till vara all den kreativitet och de många inspirerande exempel som finns inom universitetets utbildningsverksamhet. Seminarierna har riktat sig till lärare, utbildningsansvariga och studenter.
Tema forskningsanknytning
Forskningsanknuten utbildning: vad, hur och varför? (Webb-TV från seminariet)
30 november 2010
Forskningsanknuten undervisning är en självklarhet vid Uppsala universitet. Men exakt vad detta innebär och vad det förväntas leda till är inte lika uppenbart. Räcker det att läraren är forskare och att ämnesinnehållet är forskningsbaserat? Eller måste studenten ges möjlighet att ”forska” själv? Ska lärarens undervisningsmetoder vara forskningsbaserade?
Tema examination
Kan vi garantera kvaliteten på våra examinationer – och i så fall hur? (Webb-TV från seminariet)
17 februari 2011
Kvaliteten på examinationerna är central för kvaliteten på de studenter som lämnar Uppsala universitet. Sker examinationerna på ett sådant sätt att vi kan garantera att alla mål för utbildningen uppfylls under utbildningens gång? Genomförs de rättssäkert? Bidrar de till studenternas lärande? Är vi rustade inför Högskoleverkets kommande utvärderingar som fokuserar på granskning av hur väl studenternas faktiska studieresultat motsvarar målen för utbildningen?
Tema självständiga arbeten
Självständiga arbeten (Webb-TV från seminariet)
17 mars 2011
I det självständiga arbetet förväntas studenten ge uttryck för en lång rad kunskaper och färdigheter som kritiskt tänkande, förmåga att formulera och lösa ett problem, göra etiska överväganden och kunna identifiera behov av ny kunskap. Och allt detta inom en ganska begränsad tid.
I Högskoleverkets nya resultatorienterade modell för utbildningsutvärderingar, utgör de självständiga arbetena det viktigaste bedömningsunderlaget. Det är med andra ord angeläget att diskutera hur våra utbildningar är organiserade för att skapa de förutsättningar som krävs för att de självständiga arbetena ska kunna vara ett uttryck för de fordringar som ställs i examensordningen.
Tema pedagogisk meritering
Belägga, bedöma och belöna pedagogiska meriter (Webb-TV från seminariet)
14 april 2011
Vem är egentligen en skicklig universitetslärare? Hur kan man dokumentera sina pedagogiska meriter? Kan man bedöma pedagogiska meriter på ett rättvist sätt? Ska det finnas särskilda belöningssystem för pedagogisk skickliga lärare och hur kan det i så fall göras?
Dessa frågor är högst relevanta och aktuella både för den enskilda läraren och för studenterna men också för universitets kvalitetsarbete. Under seminariet ges ett antal exempel på vad som är på gång och frågorna diskuteras ur olika aspekter.
Tema fakultets- och områdesövergripande utbildningar
Bildning i högre utbildning: Att nyttja det breda universitetets potential. (Webb-TV från seminariet)
7 mars 2012
Tema generiska färdigheter och arbetslivsanknytning
Generiska färdigheter och arbetslivsanknytning
26 april 2012
Bolognaprocessen lägger stor vikt på att utbildningen, utöver en successivt fördjupad förståelse inom huvudområdet, ska bibringa studenterna generiska färdigheter. Generiska färdigheter är i allra högsta grad arbetslivsförberedande, då de är användbara oavsett vilken verksamhet våra examinerade studenter väljer att ägna sig åt. Generiska färdigheter har dessutom kommit i större fokus i Högskoleverkets utvärderingar genom att måluppfyllelse och progression ska redovisas även för dessa. Hur förändrar detta vårt sätt att organisera undervisningen? Och hur kan/bör progression säkerställas även avseende generiska färdigheter? Hur examinerar vi generiska färdigheter? Vilken typ av färdighetsträning är mest eftersatt? Vilka färdigheter efterfrågar arbetsgivare? Finns det någon risk att generiska färdigheter överbetonas i relation till ämneskunskaper?