Om AI och examination
Den 30 november 2022 lanserades ChatGPT av bolaget OpenAI som öppet åtkomlig, under en begränsad tid. Varken detta eller liknande AI-verktyg är nya, men det verkar ha varit i och med detta som medvetenheten om tekniken och dess potential slog igenom på allvar inom den högre utbildningen över hela världen.
Verktygets förmåga att generera välskrivna, längre texter, med (ibland) fullt korrekta svar på de frågor som ställts, kan få konsekvenser för hur vi examinerar våra studenter. De här sidorna vill bidra med konkreta tips och råd för hur man förebygga och detektera AI-relaterade försök till vilseledande vid examination.
Sidorna har alltså ett medvetet snävt perspektiv på AI, som är ett mycket större och mångsidigare fält. Det är viktigt att komma ihåg att AI kan komma att bli ett värdefullt hjälpmedel i undervisningen, för både lärare och studenter. Ett bredare grepp kring AI, undervisning och examination, där fokus förskjuts till pedagogik, och till hur AI kan användas produktivt i undervisningen, kommer att tas senare under 2023.
Vad finns på dessa sidor?
På sidan Om ChatGPT och liknande verktyg beskrivs kort och förenklat grundprinciperna för hur dessa system fungerar, vilka begränsningar de för närvarande har, och vilken den sannolika utvecklingen är. Här nämns också några av riskerna med AI i samband med examination.
På sidan Förebygg otillåten användning av AI finns tips om arbetssätt som mer långsiktigt stärker den akademiska lärmiljön och bidrar till att göra alla sorters fusk mindre relevant – inklusive hur lärare och studenter kan använda AI i undervisningssammanhang.
På sidan Försvåra och upptäck otillåten användning av AI ges ett antal konkreta förslag på arbetssätt som gör det mindre attraktivt att försöka fuska i samband med examination.
På sidan Resurser om AI och examination finns länkar till fördjupningsmaterial och artiklar som kan vara användbara i sammanhanget.
Till sist:
Tekniken har kommit långt, men det är fortfarande möjligt att på olika sätt avgöra om ett inlämnat arbete är självständigt eller resultatet av otillåtna hjälpmedel. Utan tvekan kan detta kräva justeringar och förändringar av examinationspraxis, och utmaningarna är också större för vissa ämnen och kurser än för andra. Agerar universitetet och dess lärare nu, finns tid att utveckla hållbara arbetssätt och bedömningsformer som tillåter studenterna att även i framtiden examineras på ett rättssäkert sätt, som ger ett gott och rentav förbättrat stöd för deras lärande.
Om den aktuella debatten bidrar till att vi stärker den akademiska kulturen, ser över vad vi examinerar, och hur vi examinerar det, och om resurser t.ex. omfördelas till mer fördjupad återkoppling, så kan det visa sig att AI alldeles oförutsett verkligen bidragit till en markant, kvalitativ förbättring av den högre utbildningen, redan innan vi ens på allvar utforskat vad själva verktygen faktiskt kan bidra med inom olika ämnesområden.
Om texten
Texten har utarbetats på uppdrag av prorektor av Mats Cullhed vid enheten för universitetspedagogik, mats.cullhed@uu.se. En referensgrupp har bidragit med textavsnitt, förslag, kommentarer och korrigeringar. I referensgruppen har från universitetet ingått Beáta Megyesi, Christian Sköld, Cilla Häggkvist, David J.T. Sumpter, Emma Lundkvist, Heléne Andersson, Sonja Bjelobaba, Thomas Nygren, Ulrika Svalfors och Åsa Kettis. Anton Sánchez Sulejmani, ordförande i Uppsala studentkår, har deltagit som studentrepresentant. Översättning till engelska av Luke Halls.