Behörighet i Primula
Du kan ansöka om behörighet i Primula om du har arbetsuppgifter som kräver det. Behörighetsbeslutet ger rätt att arbeta med någon eller några begränsade organisatoriska enheter. För att få behörighet krävs att prefekt/motsvarande anmäler dessa personer till behörighetsansvarig på HR-avdelningen. Prefekt/motsv ansvarar för att behörigheten som tilldelas är relevant enligt de arbetsuppgifter som aktuell person har och att behörigheten uppdateras eller tas bort om förutsättningarna ändras.
Du får inte hantera ett ärende i samtliga steg i ärendeflödet som ska hanteras av olika behörighetsroller, tex får du inte skapa/hantera ett ärende och därefter attestera det. Ärendet måste gå via minst två personer enligt fyra ögon-principen.
För att se vilka behörighetsroller som finns på din institution/motsvarande kan ni ta ut rapporten "UU - Behörighet samtliga roller" i Primula webb under menyalternativet Tjänster/Rapportgenerator.
Se länkarna "Behörighetsroller i Primula" och ”Flöden i Primula” nedan för en detaljerad beskrivning av de behörigheter och ärendeflöden som finns i Primula.
Blanketter
Ansök om behörighet i Primula genom att fylla i blanketten "Primula behörighetsanmälan, se nedan. Blanketten ska fyllas i elektroniskt och bifogas i ett mail som skickas via prefekt/motsvarande till lon@uu.se. Prefekt/motsv skickar egen ansökan direkt till lon@uu.se.
Vid delegation av attest behöver även ett delegationsunderlag tecknas av aktuell person och prefekt/motsv, se Uppsala universitets delegationsordning.
Primula behörighetsanmälan (även borttag av behörighet)
Länkar
Behörighetsroller i Primula
Flöden i Primula
Primula handböcker