Uppgiftsfördelning arbetsmiljö
Organisation och ansvar
Rektor har, som myndighetschef, det övergripande ansvaret för arbetsmiljön vid Uppsala universitet. Rektor har fördelat uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet till vicerektorerna, universitetsdirektören och överbiliotikarien vilka i sin tur har fördelat uppgifterna vidare till prefekt/ motsvarande. Vid humanistiska samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet är dock uppgifterna fördelade från vicerektor till dekanerna som i sin tur har fördelat dem till prefekt/ motsvarande.
Här finns mer information om uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid Uppsala universitet. Viktigt när fördelning av arbetsuppgifter sker är att den som tar emot arbetsuppgifterna har tillräcklig kompetens, tillräckliga befogenheter och tillräckliga resurser. Därför behövs ofta även en delegation av beslutanderätter. Känner den som har fått arbetsmiljöuppgifter fördelade till sig att denne inte har tillräcklig kompetens, tillräckliga befogenheter och tillräckliga resurser kan denne returnera arbetsmiljöuppgifterna till den som har fördelat dem.
Webbaserad utbilidning om uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid Uppsala universitet: