Bedöm riskerna i systematiskt arbetsmiljöarbete
Värdera riskernas allvarlighetsgrad
Att regelbundet identifiera arbetsmiljörisker och värdera riskernas allvarlighetsgrad är en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Detta sker dagligen i den löpande verksamheten. När undersökningar av arbetsmiljön, utredning av ohälsa, tillbud och olyckor har skett och arbetsmiljörisker har identifierats alternativt när medarbetare/ studenter identifierat och lyft risker som inte kan åtgärdas direkt ska de dokumenteras och riskvärderas. Värdering av arbetsmiljöriskernas allvarlighetsgrad ska ske i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare/ studenter. Riskvärderingen hjälper oss att prioritera i vilken ordning vi behöver åtgärda riskerna samt hur snabbt vi behöver åtgärda dem.
Vid riskvärderingen ska bedömas hur stor sannolikheten är att ohälsa eller olycksfall uppstår och vilka konsekvenser det blir om risken inträffar. Utifrån det värderas riskens allvarlighetsgrad. Det är inte ovanligt att åsiktern går i sär kring vad som är en allvarlig risk eller inte. Kom ihåg att det är en subjektiv bedömning så försök väga in allas åsikter. En riskmatris kan vara till hjälp när risker värderas.
Vid Uppsala universitet finns två olika mallar som förslagsvis kan användas som stöd för dokumentation. I den ena sker riskvärderingen med hjälp av en riskmatris och i den andra sker riskvärderingen genom att bedöma riskens allvarlighetsgrad som låg, medel eller hög. Oavsett vilken mall som används, ska sannolikhet för ohälsa eller olycksfall om risken inträffar samt vilken konsekvensen blir om risken inträffar vägas in vid värdering av riskens allvarlighetsgrad.
Om institutionen/ motsvarande använder universitetets mall för plan för systematiskt arbetsmiljöarbete (alternativt plan för systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete om institutionen/ motsvarande arbetar integrerat med frågorna) kan identifierade arbetsmiljörisker och riskvärdering dokumenteras direkt i mall för riskbedömning och handlingsplan som ingår i planen. Det går även bra att senare infoga dokumentationen i institutionens/ motsvarande plan. Det kan underlätta att ha en handlingsplan att arbeta utifrån samt hjälper till att på ett enkelt sätt upptäcka om de identifierade riskerna redan finns dokumenterade i handlingsplanen sen tidigare.
Riskbedömning inför förändring
Inför förändringar i verksamheten ska riskbedömning inför förändring genomföras. Resultatet av den kan också enkelt infogas i institutionens/ motsvarande plan för systematiskt arbetsmiljöarbete, såsom beskrivet ovan, om så önskas i syfte att ha en handlingsplan att arbeta utifrån samt på ett enkelt sätt identifiera om de identifierade riskerna redan finns med i institutionens/ motsvarande plan för systemtiskt arbetsmiljöarbete.
Riskhantering vid laboratoriearbete
Vid arbete i laboratorie är det viktigt att arbeta med riskhantering.