Zoom NKI
Nöjd Kund Index är ett sätt att mäta hur nöjda användare är med tjänsten.
Vi utför varje år minst en undersökning av nöjdheten med Zoom.
NKI ht2022
Vi frågade alla deltagare på Zoom-möten under tiden 23/11—29/11 hur de uppfattade mötets tekniska kvalitet. Undersökningen genomfördes med den funktion som finns inbyggd i Zoom.
Svarsalternativ:
Tumme upp – nöjd
Tumme ned – inte nöjd, med möjlighet att specificera svaret
Under perioden genomfördes
10 306 möten
med 51 108 deltagare.
18 287 svarade med tumme upp
126 personer svarade med tummen ned,
varav 21 lämnade ytterligare skriftlig kommentar
Det var betydligt färre möten den helgen och vi bortser från möten under helgen.
Nöjdheten är som lägst 96,64% och genomsnittlig nöjdhet är 97,2 %.
De som meddelat vilka problem de upplever ger till analysens resultat att det fortfarande är en del problem med att ha rätt ljud (högtalare och mikrofon). Avsaknad av headset är nu ett mindre problem men trasslande eller dåliga headset ser ut att vara ett vanligt problem hos de som är missnöjda.
Dålig bandbredd, vilket ger störningar, ser ut att vara ett problem som ökat något.
Någon har allmänna problem med sin dator eller mikrofon(er).
Inget problem ser ut att gälla själva tjänsten Zoom. Problemen gäller andra saker och komponenter som påverkar själva upplevelsen av Zoom-mötet.
De som har problem som verkar gälla specifikt för den svarande kommer att bli kontaktade av UIT för hjälp med att komma tillrätta med problemet.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.