Frågor och svar om gruppkataloger
Hur kommer jag igång med gruppkataloger?
Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) arbetar för närvarande med att migrera in användare från tidigare lagringslösningar till en gemensam lösning för centrala gruppkataloger. Om din arbetsplats inte ännu migrerat in i den nya lösningen kan du kontakta ditt verksamhetsnära IT-stöd och få reda på hur arbetet hanteras på ditt campus.
- Läs här hur du beställer och kommer igång med gruppkataloger.
- Läs mer om Argos och tidsplanen för migreringsarbetet här.
Hur når och arbetar jag med mina filer i gruppkataloger?
Eftersom dina filer lagras centralt kan du nå dem var än du befinner dig via en nätverkskopplad gruppkatalog på din dator. Nätverksmapp kräver dock att du är uppkopplad på universitetets nät via fast uppkoppling eller wifi på eduRoam, alternativt via VPN-uppkoppling.
- Instruktioner för nätverkskopplad hemkatalog i Windows.
- Instruktioner för nätverkskopplad hemkatalog i MacOS.
- Instruktioner för nätverkskopplad hemkatalog i Linux.
Hur arbetar jag med mina filer utanför universitets nätverk?
När enheten du vill använda inte är ansluten till internet via universitetets nätverk behöver du ansluta via universitetets VPN-tjänst för att komma åt din gruppkatalog.
Jag har mer än en dator, hur arbetar jag då med mina filer?
Du kan arbeta med filer i din gruppkatalog genom att nätverkskoppla din gruppkatalog till flera datorer samtidigt.
- Anslut din nätverkskopplade hemkatalog i Windows.
- Anslut din nätverkskopplade hemkatalog i MacOS.
- Anslut din nätverkskopplade hemkatalog i Linux.
Hur hanterar jag behörigheter i min gruppkatalog?
Hur återställer jag data som jag råkat radera?
Windows-användare kan återställa filer eller mappar via utforskaren. MacOS-användare behöver kontakta IT Servicedesk för att få hjälp att återställa förlorat material.
- Återställ dina filer eller mappar på din Windowsdator.
- Återställ dina filer eller mappar på din Mac.
Hur beställer jag mer lagringsyta? Vad kostar det och vem betalar?
För att beställa mer lagringsutrymme behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) då det är din institution (eller motsvarande) som betalar för lagringen.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.