Listägarhandledning
Innehåll
- Introduktion
- Listägarskap
- Vanlig ägare
- Privilegierad ägare
- Logga in i Sympa
- Skapa en e-postlista
- Administrera lista
- Alias till en lista
- Redigera prenumeranter
- Redigera listkonfiguration
- Listdefinition
- Konfiguration för sändning/mottagning
- Privilegier
- Arkiv
- Anpassning av listmallar
- Speciallistor
- Listor med underlistor
- Katalog-/allalistor vid Uppsala universitet
- Migration av listor från äldre Sympa
Introduktion
Sympa är den listhanterare Uppsala universitet använder och driftar. Webbgränssnittet nås via https://lists.uu.se/. Önskas mer detaljerad information än vi erbjuder i denna manual kan du använda Sympas egna dokumentation för vår version (som är i nuläget är Sympa 6.2.68): https://www.sympa.org/manual/index. Har du frågor eller funderingar kan du kontakta IT-support, https://mp.uu.se/web/info/stod/it-telefoni/it-servicedesk, skriv gärna ”Sympa” i ämnesraden för lättare sortering.
Enklare förklaringar av de flesta inställningar finns även direkt i gränssnittet genom att klicka på frågetecknet bredvid inställningsrubriken.
Listägarskap
Listägaren/Listägarna är normalt de som sköter en e-postlista: alltså bestämmer hur den ska fungera och vilka som får skicka till den m.m. I vissa fall sköter listägaren även hanteringen av prenumeranter, exempelvis tilläggning och borttagning av medlemmar.
I Sympa finns det två typer av listägare:
Vanlig ägare
En vanlig ägare kan konfigurera listan, hantera prenumeranter och utföra andra administrativa sysslor.
Privilegierad ägare
En privilegierad listägare har lite fler rättigheter än vanliga listägare. Rent praktiskt kan en privilegierad ägare lägga till och ta bort andra ägare.
Sympa har även en del konfiguration som varken vanliga eller privilegierade listägare kommer åt. Sådan konfiguration sköts av listmästarna, som är de administratörer som ansvarar över Sympa. Exempelvis kan en listmästare lägga till automatisk inkludering av prenumeranter från andra källor: en annan lista, från katalogen eller en databas, se rubrik Speciallistor.
Logga in i Sympa
Du loggar in på Sympa i det övre högre hörnet.
Figur 1: Inloggningsalternativ
Har du ett användarkonto vid Uppsala universitet kan du logga in med den gemensamma webbinloggningen genom att klicka på knappen ”Gemensam_webbinloggning”.
Har du inte ett användarkonto vid Uppsala universitet så kan du istället välja ”First login?” för att skapa ett Sympa-konto. Du hittar ”First login?” i inloggningsformuläret som visas när du hovrar eller klickar på ”Login” i det övre högra hörnet.
Figur 2: Fyll i din e-postadress i detta fält
Du får då möjlighet att ange din e-postadress och när du sedan klickar ”Request first password” får du ett e-postmeddelande med instruktioner för att sätta ett lösenord.
När du sedan är registrerad anger du din e-postadress och ditt lösenord i inloggningsrutan.
Skapa en e-postlista
En ny lista måste vara godkänd av prefekt/motsvarande innan skapande. Detta kontrolleras inte i normalfallet men listor som inte är godkända kan försvinna utan förvarning.
För att börja skapa en lista använder du knappen ”Skapa lista”/”Create list” på startsidan av Sympa, alternativt klickar du ”Ansök om lista”/”Request a List” i den övre menyn.
Figur 3: Länkar till skapande av ny lista
Du får nu fylla i ett formulär där du väljer namn på listan, vilken typ av lista samt information om listan:
Figur 4: Formulär för att skapa en ny lista
Notera att de inställningar man väljer här enbart är förval och det går att anpassa listans konfiguration i senare skede. Utöver att skapa listor från de sju mallar som finns så kan man även kopiera listor man äger; arkiv och prenumeranter följer inte med vid kopiering.
Listans namn får endast bestå av bokstäver, siffror och bindestreck. Versaler och gemener tolkas likadant. Namnkonventionen som följs på UUs e-postlistor är ”domän-institution-beskrivning”. Man inleder alltså med domänen man hör till följt av något/några beskrivande ord som har bindestreck emellan. Några exempel på godkända namn:
- it-dvk-programrad
- ekonomikum-doktorander
- medfak-professorer
- uadm-its-akka-utvecklare
- uu-katalogadm
Efterföljande beskriver de olika mallar som finns att välja:
- Konfidentiell-e-postlista
- Ingen manuell prenumeration, endast listägaren kan lägga till prenumeranter
- Endast listmedlemmar kan skicka till listan, alla andra meddelanden kastas bort
- Dold lista, endast synlig för listmedlemmar
- Privata arkiv
- Publik diskussionslista
- Publik lista med öppna arkiv
- Endast listmedlemmar kan skicka till listan
- Hotline-e-postlista
- Alla kan skicka till listan, även externa adresser
- Privata arkiv
- Kontrollerad prenumeration, som innebär att, utöver att bli tillagd manuellt, så kan man ansöka om att bli prenumerant direkt i Sympas gränssnitt
- E-postlista konfigurerad att fungera som ett nyhetsbrev med meddelanden i både text och HTML-format
- Publik modererad lista, som innebär att ägare/moderatorer över listan godkänner meddelanden innan de skickas till prenumeranter
- Meddelanden formateras som HTML per default när de skickas ut
- E-postlista att användas för ett nyhetsbrev
- Publik modererad lista
- Privat arbetsgrupp
- Endast prenumeranter kan skicka till listan
- Kontrollerad prenumeration
- Privata arkiv
- Web-forum ML
- Meddelanden kan läsas via e-post (vanlig prenumeration) eller via gränssnittet (webbarkiv)
Längre ner på sidan skriver du en kortare sammanfattning och en längre beskrivning av listan samt väljer ämneskategori för listan.
Figur 5: Fält där information om listan fylls i
När du är klar skickar du in begäran om att få listan skapad. Listmästarna meddelas och din begäran läggs på kö för hantering. Du kan justera listan medan den ligger i kön men den kommer inte att kunna användas innan godkännande av listmästare.
Administrera lista
Du hittar alla listor du är prenumerant(Subscriber), ägare(Owner) eller moderator(Editor) under ”Mina listor”/”My lists”; som hittas på startsidan eller under användarmenyn:
Figur 6: Hur du hittar dina listor
Väl där får du en lista över de listor du har någon roll i, t.ex. prenumerant. När du är en ägare över en lista får du även här direktlänkar till t.ex. hantering av prenumeranter av listan.
Figur 7: Dina listor
Vill du ändra listans inställningar klickar du först på den önskade listan. Du presenteras då med en sida som har en utökad listmeny samt direktlänkar till diverse inställningar:
Figur 8: Startsida för en lista som ägare över listan
Klickar du sedan ”Administration”/”Admin” kommer du åt det administrativa gränssnittet och dess huvudmeny:
Figur 9: Administrationsgränssnittet
Alias till en lista
Det finns en möjlighet att använda en alternativ listadress, ett så kallat alias, med domän från den institution ni tillhör. Detta kan vara bra om listnamnet är krångligt, svårt att komma ihåg eller om man helt enkelt önskar använda institutionsdomänen istället för listdomänen. Påhittat exempel: uadm-its-16abcxyz@lists.uu.se kan t.ex. abc16@uadm.uu.se vara ett alias.
Redigera prenumeranter
I det administrativa gränssnittet (alt. direktlänk i ”Mina listor”) väljer du ”Hantera prenumeranter”/”Manage Subscribers” som tar dig till prenumerantsidan:
Figur 10: Prenumeranthantering
Det finns två alternativ för att lägga till prenumeranter: en prenumerant i taget eller flera på en gång. En prenumerant är oftast enbart en e-postadress men det går även att lägga till information som ett namn och en bild. För att lägga till en prenumerant skriver du adressen i rutan ”E-postadress”/”Email address” och klickar ”Lägg till”/”Add”, du kan även välja att kryssa i ”Tyst”/”Quiet” för att inte skicka ett välkomstmeddelande till den nya prenumeranten. För att lägga till flera prenumeranter samtidigt klickar du på ”Lägg till flera”/”Multiple add”, väl där kan du fylla i valfritt antal e-postadresser separerade med radbrytning.
Längre ner på sidan finns befintliga prenumeranter. För att ta bort en eller flera prenumeranter så markerar du de du vill ta bort och klickar ”Ta bort valda e-postadresser”/”Delete selected email addresses”. Du kan även här kryssa i ”Tyst”/”Quiet” om du inte vill att prenumeranten ska få ett meddelande om borttagning från listan. Har er lista väldigt många prenumeranter kan man välja att visa upp till 500 på en sida samt att det går att söka efter prenumeranter under ”Sök efter användare”/”Search for a User” ovanför listan med prenumeranter.
Redigera listkonfiguration
När du befinner dig i administrationsgränssnittet kan du under fliken ”Redigera listkonfiguration”/”Edit List Config” bestämma hur listan ska fungera. Listkonfiguration har ett antal undersidor som förklaras under nedanstående rubriker.
Figur 11: Huvudval vid listkonfiguration
Listdefinition
Grundläggande konfiguration hittas här med den viktiga funktionen lägga till/ta bort ägare och moderatorer av listan.
Ämnet för listan
En kortfattad beskrivning av listan.
Synlighet för listan
Bestämmer om och för vilka listan ska visas: visas för alla, visas för listmedlemmar eller inte visas för någon.
Ägare och moderator
Bestämmer vilka som har listägar- och moderator-rättigheter på listan. En moderator(editor) kan oftast skicka samt godkänna/avböja brev till listan. Det finns privilegierade ägare och normala ägare, skillnaden mellan de två är att en privilegierad ägare kan ta bort och lägga till nya ägare. Det finns alltid ett tomt fält för att lägga till nya ägare, du kan dock behöva spara för att ett nytt tomt fält ska presenteras. För att lägga till en ny listägare räcker det med att fylla i e-postadressen, när det är gjort och ändringen sparats med knappen ”Uppdatera” så underrättas den nya ägaren om sin nya roll.
Figur 12: Ägare-rubriken
Ämnen för listan
Här väljer du det ämne som passar bäst för vad listan ska användas till. De ämnen som är tillgängliga är:
- Konst och kultur
- Data
- Data/Mjukvara
- Data/Nätverk
- Ekonomi
- Utbildning
- Internkommunikation
- Nyheter och media
Konfiguration för sändning/mottagning
Hanterar inställningar som berör sändning och mottagning av meddelanden.
Vem kan skicka meddelanden
Bestämmer vem som får skicka till listan och hur det som skickas till listan ska hanteras.
Figur 13: Rullgardinsmeny - Vem kan skicka meddelanden
Ett vanligt önskemål är att endast ett fåtal personer ska få skicka till listan. Detta går normalt att ordna genom att sätta de som ska få skicka till listan som ägare eller moderatorer. Okynnespostande brukar dock inte vara ett problem så att t.ex. tillåta alla prenumeranter att skicka till listan är också vanligt.
De 24 val man kan göra är följande:
- Stängd
- Begränsad till prenumeranter
- Modererad
- Modererad, även för moderatorer
- Modererad, kräver autentisering av redaktören
- Begränsad till den lokala domänen (intranet)
- Begränsad till den lokala domänen (intranet.orig)
- Begränsad till den lokala domänen (intranet.uu)
- Begränsad till lokala domänanvändare och prenumeranter
- Nyhetsbrev, begränsat till moderatorer
- Nyhetsbrev, begränsat till moderatorer efter bekräftelse
- Begränsad till prenumeranter
- Begränsad till prenumeranter med kontrollerad SMIME-signatur
- Modererad, begränsad till prenumeranter
- Modererad, för icke-prenumeranter som skickar multipart-meddelanden
- Begränsad till prenumeranter med föregående MD5-autentisiering
- Modererad, för prenumeranter och även moderatorer själva
- Privat, modererad för icke-prenumeranter
- Privat, bekräftelse krävs för icke-prenumeranter
- Publik lista
- Publik lista, Bcc-spärras (anti-skräppoståtgärd)
- Alla utan autentisering om godkänd DKIM-signatur finns
- Publik lista, multipart/mixed-meddelanden skickas vidare till moderatorer
- Multipart-meddelanden till publika listor spärras
Många val liknar varandra och skiljer sig oftast endast genom nivå av handhavande. T.ex. är skillnaden mellan en publik lista och en publik lista där Bcc-spärras endast att listan inte levererar meddelandet om det inkommit till listan genom Bcc-fältet. Det standardval som sätts vid skapandet av en ny lista är korrekt och tillräckligt i en majoritet av fallen.
Leveranstid
Ger möjligheten att låta brev levereras till prenumeranter på listan en viss tid på dagen, de ligger alltså i en kö fram till den valda tidpunkten på form ”00:00” till ”23:59”. Vanligast är att lämna denna tom så att e-post skickas så fort Sympa kan hantera dem.
Samlingsbrevfrekvens
Bestämmer när s.k. samlingsbrev(digest på engelska) skickas till listdeltagare som har valt detta i prenumerationsinställningar för listan. Samlingsbrev innebär att alla(maximalt 25 per default) brev som skickats till listan samlas och skickas ut som ett brev på den tidpunkt och de dagar man väljer.
Figur 14: Inställningar för samlingsbrev
Tillgängliga prenumerationsinställningar
Här väljer du vilka olika brevtyper listmedlemmar kan välja under sina prenumerationsinställningar. Har ni ingen riktigt god anledning att ta bort en given typ rekommenderar vi att ni låter alla vara kvar. Du kan även välja standard mottagarläge för nya prenumeranter här.
Figur 15: Prenumerationsinställningar
Svarsadress
Svarsadressen bestämmer var meddelanden skickas när en mottagare svarar på ett utskick (om den som inte svarar aktivt ändrar i ”Till”-fältet). Att låta svar gå till avsändaren är att rekommendera om det inte finns skäl till annat. Du kan även sätta en specifik svarsadress om du väljer det.
Figur 16: Inställningar för svarsadress
Vill man inte att prenumeranter ska svara på listutskick kan man använda en så kallad ”no-reply”-adress. På Uppsala universitet har vi en sådan adress: no-reply@uu.se. Eftersom adressen är av topp-domän samt att vi som myndighet har en skyldighet att läsa alla meddelanden, det krävs därför ett godkännande av klientsupport.
Privilegier
Privilegier hanterar rättigheter för olika funktioner. De rättigheter som kan sättas är följande:
- Vem kan se listkonfigurationen
- Vem kan prenumerera på listan
- Vill man ha en ”sluten” lista kan det vara lämpligt att använda ”kräver autentisering sedan ägarens godkännande (auth_owner)” eller ”det är inte att prenumerera (closed)”.
- Vem kan lägga till prenumeranter
- Vem kan avsluta prenumerationer
- Vem kan ta bort prenumeranter
- Vem kan bjuda in folk
- Vem kan starta en påminnelseprocess
- Vem kan se prenumeranter
- Vem har tillgång till delade dokument om sådana existerar
Figur 17: Privilegier
Arkiv
Du kan som listägare/moderator hantera arkivet där du kan ta bort meddelanden, skicka meddelanden igen, titta på källan och svara direkt till avsändaren från gränssnittet. Observera att detta inte görs under konfiguration av arkiv utan görs direkt i arkivet.
Webbarkiv
Här bestämmer du vilka som kommer åt listans eventuella arkiv. Notera att även om du stänger arkivet så fortsätter Sympa att arkivera brev om listan har arkivering aktiverat, även om ingen kan se arkivet. Vill du stänga av arkivering helt, kontakta IT-support.
Anpassning av listmallar
Under fliken ”Anpassning” kan du redigera standardmallar för listorna. De listmallar som finns att ändra på är följande:
- Listhemsidan
- Listbeskrivningen
- Redigera den beskrivning som sattes vid skapandet av listan.
- Välkomstmeddelande
- Avslagsmeddelande
- Påminnelsemeddelande
- Prenumerationsinbjudningsmeddelande
- Meddelandefot
- Meddelandehuvud
- Avslutningsmeddelande
- Borttagningsmeddelande
- Virus-infektions-meddelande
Dessa kan se lite kryptiska ut och innehålla text som ”[% FILTER qencode %][%|loc(list.name)%]”, det är ovanligt att dessa mallar ändras, men det kan vara bra att veta att möjligheten finns. Kontakta IT-support för extra hjälp.
Figur 18: Anpassning av listmallar
Speciallistor
Listor med underlistor
En vanlig önskan är att prenumeranter inkluderas från annan lista, så att meddelanden även går till dessa. Denna inställning är inte tillgänglig för vanliga användare, kontakta IT-support för att få hjälp med konfiguration.
Katalog-/allalistor vid Uppsala universitet
Sympa har möjlighet att använda en så kallad LDAP-katalog för att hantera prenumeranter, detta ger i sin tur möjlighet att sätta upp listor som automatiskt synkas mot UUs katalog, Akka. Observera att det finns begränsningar med detta, t.ex. kan man inte inkludera dolda personer. Kontakta IT-support för att få hjälp med konfiguration. Vid förfrågan så underlättar det om man kommer med så mycket information som möjligt. Gäller det en lista för alla vid en viss organisatorisk enhet underlättar det med enhetens id, gärna med en länk till rätt sida i katalogen, exempelvis http://katalog.uu.se/orginfo/?orgId=X11.
Migration av listor från äldre Sympa
Alla listor och inställningar följer med från den äldre versionen, ingenting extra arbete krävs av listägare.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.