Extern uppföljning av universitetsgemensam IT
Under våren har en extern uppföljning av införandet av den gemensamma IT-verksamheten genomförts på uppdrag av universitetsdirektören. Uppdraget omfattade en uppföljning av införandet av universitetsgemensam IT med avseende på förväntningar på och förutsättningar för den nya organisationen och styrningen liksom en uppföljning av resultatet efter två år i förändring.
Ett tjugotal verksamhetsföreträdare har intervjuats om hur de uppfattat införandet av universitetsgemensam IT och om hur de uppfattar att IT-stödet fungerar. Uppföljningen har genomförts av Johan Johansson, ordförande i Sveriges universitets och högskolors IT-chefsforum och Joakim Nejdeby, IT-direktör vid Linköpings universitet.
Uppföljningen resulterade i rekommendationer för fortsatt arbete inom några olika områden:
- Att fortsätta att utveckla styrning av IT.
- Att säkerställa att IT-verksamheten genomsyras av ett verksamhetsfokus samt arbeta med förtroende och förväntningar kring förändringstakt för införandet av den nya universitetsgemensamma IT-verksamheten samt vidareutveckla tjänsteutbudet för akademisk IT.
- Att se över den inre organisationen av UIT samt se över införande och implementering av ramverk.
- Att säkerställa det verksamhetsnära IT-stödet genom bland annat ökad tillgänglighet samt ansvarsfördelning mellan IT och AV/VK-stöd.
- Att se över finansieringsmodellen och dimensioneringen av IT samt följa upp IT-kostnaderna över tid.
- Att överväga ett projekt för att säkerställa en ändmålsenlig digital vardag för studenter.
Handlingsplan, åtgärder och verksamhetsdialog
En handlingsplan med åtgärder kopplade till rekommendationerna är under framtagande. Några åtgärder kopplade till det verksamhetsnära IT-stödet är redan implementerade, till exempel förbättrad tillgänglighet till IT-support på campus genom utökade öppettider. Inom kort öppnar en servicepunkt för IT-support på Akademiska sjukhuset.
Kompetenser samlas i en ny gruppering inom UIT för att bättre kunna stödja verksamhetens behov av forskningsnära IT-stöd.
UIT kommer att bjuda in till dialogmöten under hösten med målsättning att utveckla ett tydligare verksamhetsfokus samt vidareutveckla samarbetsmodellen för att möjliggöra fortsatt dialog på lång sikt.
Under våren har även en användarundersökning genomförts bland anställda och övrigt verksamma vid universitetet. Resultatet och det fortsatta arbetet arbetet med att ta hand om resultatet och lämna återkoppling till verksamheten samordnas med handlingsplanen från den externa uppföljningen. För mer information om användarundersökningen, se Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete.
Frågor om den externa uppföljningen besvaras av IT-direktör Lisbet Holmberg Stark.