Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete
I mars genomfördes en användarundersökning om IT vid universitetet. En enkät skickades ut till alla anställda och övrigt verksamma. Avsändaren var avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT). Nu finns resultatet tillgängligt och arbetet fortsätter med att ta fram en handlingsplan för fortsatt verksamhetsdialog och åtgärder för utveckling av IT-verksamheten.
Syftet med undersökningen var att samla in data om hur hur verksamheten upplever funktionalitet och leverans av IT-tjänster samt användarnas upplevelse av UIT:s tillgänglighet, service och bemötande, samt identifiera utmaningar och utvecklingsbehov av IT-verksamheten.
Resultat
Enkäten skickades ut till drygt 12 000 personer och svarsfrekvensen var 25%.
- Se det övergripande resultatet (pdf, 623kb)
Verksamhetsansvariga vid institutioner och avdelningar fick även svara på ytterligare ett antal frågor om hur de uppfattar att IT-stödet fungerar, bland annat kring möjligheten att påverka utbudet av IT-tjänster.
Det fanns möjlighet att lämna e-postadress för fortsatt kontakt i enskilda frågor. Drygt 400 personer valde att lämna sin adress och kommer att bli kontaktade för fortsatt informationsutbyte.
Vanliga önskemål och fortsatt arbete med åtgärder
I enkäten var det också möjligt att lämna önskemål och förslag till utveckling av IT-verksamheten i ett fritextfält. Över en tredjedel av respondenterna valde att lämna ett svar i fritext. De flesta önskemålen rörde tillgänglighet till IT-support, svarstider och personlig service. Önskemål om utökad IT-support av Linux och Mac samt lagring och tjänster kopplade till den egna IT-arbetsplatsen var också vanligt förekommande. Många valde också att lämna återkoppling på användningen av gemensamma system så som Primula och Medarbetarportalen.
Resultatet tas om hand och sorteras per campus och på institutionsnivå för att följas upp via verksamhetsdialoger under hösten. Några direkta åtgärder utifrån resultat och återkoppling har genomförts redan nu under våren, bland annat genom utökade öppettider för IT-support på campusområden för förbättrad tillgänglighet. Inom kort öppnar även en servicepunkt på Akademiska sjukhuset för verksamma inom regionens lokaler.
Under våren har även en extern uppföljning av införandet av den universitetsgemensamma IT-verksamheten genomförts. Fortsatt arbete samordnas i den handlingsplan som uppföljningen resulterar i. För mer information om den externa uppföljningen, se Extern uppföljning av universitetsgemensam IT.
Vid frågor om resultat och fortsatt arbete, kontakta itsupport@uu.se