Bjud in externa användare
Externkonton är avsedda att användas av användare som behöver åtkomst till Allvis och inte har ett aktivt konto som anställd eller student på Uppsala universitet. Vid samarbeten i projekt med personer och grupperingar utanför Uppsala universitet kan det vara nödvändigt att bjuda dessa personer till sin lagringsyta i Allvis. Ansökan sker helt oberoende från Allvis, så vill du både skapa upp en lagringsyta och ansöka om externkonton så handläggs ärendena snabbare om du delar upp det i två separata mail, som skickas till itsupport@uu.se.
Ansökan externkonto
Skicka ett mail till itsupport@uu.se och ange följande information:
- Användarens namn (efternamn, förnamn)
- Adress och postnummer
- Personnummer
- Telefonnummer
- Person på Uppsala Universitet som är ansvarig för kontot
- Kontot upphör datum (max ett år giltighet - kom ihåg att årligen ansöka om förnyelse)
Aktivera kontot
Hur du aktiverar kontot:
- Du som beställt kontot går in på https://konto.weblogin.uu.se/ och väljer gemensam webbinloggning
- Längst ner på sidan hittar du "Funktionskonton och externa konton"
- Sätt ett lösenord på externkonton du beställt genom att klicka på "Sätt nytt lösenord A"
- Skicka inloggningsuppgifter (EXTxxxxx och det nya lösenordet) till den externa användaren, som sedan själv loggar in på https://konto.weblogin.uu.se/ med inloggningsuppgifterna och sätter ett nytt lösenord.
- Nu är kontot aktiverat.
Bjud in användaren till Allvis
När kontot är aktiverat kan du bjuda in användaren genom att klicka på "Share"-knappen och skriva in deras användarID, EXTxxxxx.
Inloggning i Allvis
Använd användarID (EXTxxxxx) som användarnamn och lösenordet som användaren valt själv.