Administration av gruppkatalog
Snabblänkar:
Alla gruppkataloger lagras på en central och driftsäker, skalbar lagringslösning som inom universitetet kallas för Argos. UIT arbetar för närvarande med att konsolidera lagringslösningar för hemkataloger till Argos. Projektet involverar även ett antal tidigare lagringslösningar för gruppkataloger. Läs mer om migreringsarbetet och se när ditt campus planeras flytta in i systemet. • Om du saknar en central lagringslösning idag kan du aktivera din gruppkatalog genom att följa instruktionerna nedan. • Om din arbetsplats använder en annan lagringslösning och inte ännu migrerats till Argos bör du avvakta och kontakta ditt verksamhetsnära IT-stöd för att få reda på hur arbetet hanteras på ditt campus. |
Beställ en gruppkatalog
En gruppledare (eller annan utsedd person) kan själv beställa en gruppkatalog. Observera att beställningsprocessen kräver att du är uppkopplad mot Uppsala universitets fasta nät eller på det trådlösa nätet eduRoam. Arbetar du hemifrån eller på en annan plats kan du aktivera din gruppkatalog genom att ansluta din dator via en VPN-uppkoppling.
- Gå till https://my.storage.uu.se/.
- Logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Välj "Storage".
- Välj "ORDER GROUP STORAGE" för att beställa.
- Skriv i namnet på mappen. Det går inte att byta mappens namn i efterhand, följ gärna detta standardformat för att namnge din mapp:
<INSTITUTION>_<GRUPP>_<Namn> (Tex “UIT_SOS_Common”) - Justera "Quota" (lagringsyta) efter dina behov.
• Behöver du mer lagringsyta i framtiden? Instruktioner för att beställa utökad lagringsyta finns att läsa här.
- Betalning: Fyll i Raindance Code (projekt i ekonomisystemet Raindance, 9-siffrigt nummer). Om du inte känner till vilket projekt som ska debiteras, kontakta ekonomiansvarig vid institutionen.
(ALF Code är endast till för gruppytor som ska betalas av Akademiska sjukhuset och lämnas normalt blank.)
- Markera “I agree to the Terms and Conditions” och klicka på "SEND ORDER" för att beställa.
- Nu är din beställning genomförd. Det kan ta upp till 10 minuter innan din lagringsyta är tillgänglig och är färdig att användas.
- Om det är fler som ska använda gruppkatalogen behöver du lägga till grupper och användare som ska ha behörigheter till lagringsytan.
- Se sidan om Gruppkataloger för länkar till de olika sätten att nå dina filer.
Utökad lagringsyta - kostnad och betalningsansvar
För att utöka lagringsytan i din gruppkatalog behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) eftersom din institution (eller motsvarande enhet) kommer att debiteras för den extra kostnad ökningen innebär. Du behöver också ta reda på var kostnaden ska bokföras och fylla i ett raindance-projektnummer när du beställer lagringen. Läs mer om hur du beställer utökad lagring här.
Läs mer om priserna för utökad lagring på informationssidorna för tilläggstjänsten Datalagring.
Beställ mer lagring
- Gå till https://my.storage.uu.se/ .
- Logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Välj "Storage".
- Under "Group Storage" - Title, klicka på "EDIT" (bredvid gruppkatalogens namn) (Du behöver vara Admin eller Owner för att kunna utföra detta).
- Klicka på fliken "Subscription".
- Justera utrymmet på din lagringsyta under "Quota".
- Fyll i Raindance Code (projekt i ekonomisystemet Raindance, 9-siffrigt nummer). Om du inte känner till vilket projekt som ska debiteras, kontakta ekonomiansvarig vid institutionen. Klicka sedan på "SEND ORDER" för att beställa. Glöm inte att acceptera villkoren.
- Nu är din beställning genomförd. Det kan ta upp till 10 minuter innan din lagringsyta är tillgänglig och är färdig att användas.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.