Nätverksmapp i MacOS
Snabblänkar:
- Anslut din hem- eller gruppkatalog som nätverksmapp
- Anslut din hem- eller gruppkatalog som nätverksmapp via Nomad
- Nå och arbeta i hem- eller gruppkatalogen
- Arbeta på flera datorer
- Återställ data
Anslut din hem- eller gruppkatalog som nätverksmapp
Du kan ansluta direkt till din hem- eller gruppkatalog via en så kallad "UNC-sökväg" genom att använda Finders "Anslut till server"-funktion.
- Klicka på Finder-ikonen.
- Klicka på "Gå" och "Anslut till server..."
- För hemkatalog, skriv/klistra in: smb://argos.storage.uu.se/MyFolder$
- För gruppkatalog, skriv/klistra in: smb://argos.storage.uu.se/MyGroups$
- Klicka på din hem- eller gruppkatalog som är döpt med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och tryck på "Koppla".
- Om du blir ombedd att logga in anger du ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Om detta inte fungerar är du antagligen inte ansluten till universitetets nätverk. Prova igen när du är på din arbetsplats eller genom att ansluta din dator via en VPN-uppkoppling. Läs mer om hur du ansluter till VPN här.
Anslut din hem- eller gruppkatalog som nätverksmapp via Nomad
En Mac som är migrerad till din hem- eller gruppkatalog och som är anslutna till Jamf når sin hem- eller gruppkatalog via NoMad menu (kräver att du är ansluten till universitetets nätverk eller uppkopplad via VPN).
Nå och arbeta i hem- eller gruppkatalogen
När du är på din arbetsplats och uppkopplad på universitetets fasta nät eller det trådlösa nätet eduroam kan du nå dina filer via din nätverkskopplade mapp. Observera att nätverksmappen kräver dessa uppkopplingar. Arbetar du hemifrån eller på en annan plats kan du använda din nätverksmapp genom att ansluta din dator via en VPN-uppkoppling. Observera att detta förutsätter en stabil och snabb internetanslutning. Du bör ha minst en 50 MB förbindelse för att använda nätverkskopplade mappar på ett säkert och stabilt sätt över VPN.
Arbeta på flera datorer
Det går att ansluta din hem- eller gruppkatalog som nätverksmapp på flera datorer. Följ stegen ovan för varje dator du vill använda en nätverkskopplad mapp för att nå dina filer.
Återställ data
Skicka en e-post till itsupport@uu.se med sökvägen till den fil eller mapp du vill återställa så kommer du få hjälp att återställa din data. Exempel på en sökväg ser du nedan:
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.