Vilseledande vid examination
- Uppsala universitet har en särskild rutin för hantering av misstanke om vilseledande vid examination.
- På universitetets webb finns också information om fusk och plagiat riktad till studenter. Därutöver har ett antal institutioner vid universitetet utvecklat eget informationsmaterial.
- Det finns också exempel från institutioner på formulär där studenter ska intyga att de tagit del av information om hur man undviker plagiat och fusk.
Nedan följer generella råd kring åtgärder för att förebygga vilseledande vid examination utifrån olika aspekter.
Information
Det är viktigt att studenter får tydlig information om vilka hjälpmedel som är tillåtna vid examinationen. I vissa fall kan det vara bra att även tala om vilka hjälpmedel som inte är tillåtna. Om detta är till hjälp för tentanden måste avgöras från fall till fall.
Även information om att samarbeten inte tillåts är bra att ge, om så är fallet.
Det är viktigt att tentanderna har fått veta vad plagiat är.
Informera också om hur referenser förväntas användas under tentamen.
Det kan vara relevant att informera om hur institutionen hanterar misstänkt vilseledande vid examination och berätta om möjliga påföljder ifall en student fälls i disciplinnämnden. Informationen till tentanderna är viktig när det gäller en eventuell misstanke om vilseledande vid examination. När ett ärende prövas av disciplinnämnden är en avgörande faktor vilken information tentanden fått inför tentamen.
Teknik
Examinationen bör planeras och genomföras så att vilseledande försvåras. Använd om möjligt den elektroniska plagiatkontrollen Urkund.
Det kan vara effektivt att slumpa ordningen på tentamensfrågor eller konstruera tentamen i tidsavdelade block för att minska möjligheten att inhämta information under pauser.
Enligt riktlinjer för genomförande av skriftliga prov på distans är användning av Zoom enbart för att övervaka en tentamen inte tillåtet.
Pedagogik
Om uppgifterna formuleras så att tentanden måste genomföra en självständig analys och syntes minskas risken för vilseledande. Examinationen blir då också ett tillfälle för lärande. Examination på distans av faktakunskaper som enkelt kan sökas på nätet ökar risken för vilseledande.