Muntlig examination prövar olika kunskaper
Muntlig examination kan användas för att pröva såväl faktakunskap och förståelse som värderingsförmåga och förhållningssätt. Dessutom kan det användas som komplement eller del av praktiska prov. Det kan exempelvis innebära att låta tentanden beskriva vad den gör, förklara syftet med det som görs eller redogöra för förväntat utfall.
Det framgår av kursplanen om muntlig examination ska användas på kursen. Muntlig examination kan genomföras online via Zoom.
Om det är många tentander som ska examineras vid samma tillfälle kan dessa delas upp i mindre grupper genom så kallade Breakout Rooms (virtuella grupprum). Indelningen kan göras slumpvis, manuellt av läraren eller genom att tentanderna ombeds gå in i meddelat rum. Gruppindelningen kan också ske i förväg så att tentanderna kan schemaläggas och ansluta sig till det angivna Zoom-rummet via en länk som de får utskickad.
Zoomrum bör skapas med funktionen ”väntrum” för att undvika att olika tentandgrupper krockar med varandra.
För att alla dessa funktioner ska fungera är det nödvändigt att tentanderna loggar in i Uppsala universitets Zoom med sina studentkonton innan de ansluter till mötet.
Text som skrivs i chatten kan sparas av läraren när sessionen är över. Det går också att spela in själva diskussionen i Zoom för att utföra bedömningen i efterhand, men då måste tentanderna informeras om det i god tid före examinationstillfället.
Inspelningen sparas lokalt på datorn. Notera att inspelning som ligger till grund för betyg är en allmän handling som ska arkiveras och på begäran lämnas ut. I annat fall ska inspelningen anses vara av ringa och tillfällig betydelse och därmed snarast raderas.
Ett alternativ till inspelning kan vara att två lärare deltar i den muntliga examinationen för att öka rättssäkerheten.
Muntlig examination kan ske på olika sätt. Varje tentand kan få ett antal frågor att besvara individuellt. Ett annat alternativ är att tentanderna får en eller flera frågor som de har i uppgift att besvara tillsammans i en diskussion.
Om tentander arbetar i grupp och förväntas göra såväl muntlig som skriftlig redovisning kan Breakout Rooms användas där gruppen dokumenterar resultatet av sin diskussion, till exempel i en padlet eller på annat sätt som sedan kan delas med alla i samband med redovisningarna.
Exempel på muntlig examination via Zoom
En muntlig examination på distans kan exempelvis ske genom tre steg. Ett exempel på en sådan examination som har beröringspunkter med såväl problembaserad undervisning som hemtentamen är följande:
Steg 1: Tentanderna ges ett antal frågor eller ställs inför ett problem. Dessa kan presenteras under själva examinationstillfället eller i förväg (via till exempel mail eller i Zoom-rummet) beroende på bland annat omfattning och kvalifikationsgrad. Problemet eller frågorna ska i sin tur vara av ett sådant slag att de inte går att lösa eller besvara enkelt genom sökning på nätet.
Steg 2: Tentanderna lämnar Zoom-rummet för att söka den kunskap som krävs för att lösa problemet eller svara på frågorna. De väljer själva om de vill göra detta enskilt eller i grupp.
Steg 3: Tentanderna återsamlas i gruppvisa Zoom-möten med läraren. Vid en problembaserad variant (PBL) får varje tentand presentera sin egen lösning, varefter en fördjupad diskussion under ledning av läraren vidtar. Vid en frågebaserad variant svarar varje tentand på någon eller några av frågorna. Läraren följer upp varje svar med följdfrågor och eventuellt även gemensam diskussion.
För att undvika taktikläsning ska det vara på förhand okänt vilken/vilka frågor respektive tentand ska besvara. Läraren kan också välja att rikta följdfrågor till någon annan än den som besvarade grundfrågan.
För att undvika att grupper delger varandra lösningen kan läraren med fördel ge grupperna olika problem eller frågor.