Webbinarium med Zoom
Med Zoom kan du hålla webbinarium. För att hålla ett webinarium behöver du nödvändigtvis inte ha en Zoom Webinar licens utan det går att genomföra med ett "vanligt" Zoom-möte upp till 300 deltagare. Om man ska ha ett stort möte/webbinarium kan man från servicedesk be om en tillfällig licens för Large meeting 500 eller Zoom Webinar 1000.
Webbinarium ska endast användas när man behöver de funktioner som finns i Zoom webinar. Oftast är vanligt Zoom-möte enklast att skapa, hålla och hantera.
- Deltagare har video och ljud avstängt (kan slås på av värden, host.)
- Webbinariet har en panel av medverkande som ska presentera (panelists)
- Man vill använda funktionen Q&A som är en funktion för att hantera frågor och svar
I övrigt har webbinarium samma funktioner som ett vanligt Zoom-möte.
De som ska hålla många webbinarier ombeds köpa en egen webinar-licens. Priser nedan i tabellen.
Licensperioden för köp av egen licens är mellan 1 maj till 31 april och man blir debiterad i förhand. Vid licensperioden slut kommer det komma en förfrågan om att förlänga licensen eller att avsluta den.
Parallella webbinarier som hålls samma datum och klockslag, kräver en licens per webbinarium-session och separata ägare av respektive webbinarium.
Zoom har bra guider för webbinarium.
Se deras guider på deras webb.
Zoom webinar training
Priser: (uppdaterade 2021-11-24)
Antal deltagare | Pris per månad vid årsavtal (kr) | Pris per år | Pris vid en månad i taget | |
Zoom Webinar 1000 | 40 | 480 | Ej möjligt | |
Zoom Webinar 3000 | 2 750 | 33 000 | Ej möjligt | |
Zoom Webinar 5000 | 5 500 | 66 000 | 14 700 | |
Zoom Webinar 10000 | 25 000 | 300 000 | 36 000 |
Webbinar-licens beställs genom itsupport@uu.se och kan ta upp till ca 1 vecka att leverera.
Det är viktigt att i beställningen ange:
- varför du önskar en webinar-licens
- när webbinariet ska hållas
- när du tänker påbörja förberedelserna
- Projektkod(9 siffror) om man önskar köpa en licens
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.