Kompetensförsörjningsprocessen - överblick
Kompetensförsörjningsprocessen - överblick
Strategisk kompetensförsörjning är en process och en del av organisationens verksamhetsplanering. Kompetensförsörjning påverkas av många andra faktorer – ledarskap, arbetsmiljö, budget, lönebildning, m.m.
De olika delarna av kompetensförsörjningsprocessen presenteras kort nedan, klicka på respektive processteg för att läsa mer om respektive steg.
- Kartlägg och analysera nuvarande kompetens och behov utifrån verksamhetens uppdrag, mål och behov. Vilken kompetens har vi och vad behöver vi? Tips - använd stödmaterial för kartläggning och analys för (frågebatteri, statistik).
- Planera aktiviteter så att vi når den kompetens som vi behöver för att uppfylla verksamhetens mål och behov. Aktiviteter kan planeras genom att skapa en kompetensförsörjningsplan utifrån ARUBA-modellen. Kompetensförsörjningsplanen fungerar som underlag för vad som ska föras in i VP som prioriteringar.
- Genomför aktiviteterna
- Följ upp – blev det som vi tänkt? Vad behöver förändras?