Gör mötet mer säkert
Du kan använda funktioner för att göra mötet lite mer säkert. Du kan förhindra en hel del oönskade aktiviteter och missbruk om du använder dessa inställningar. Samtidigt begränsar det naturligtvis mötets funktioner. Det är en balansgång som du måste tänka över hur du vill ha det jämfört med vilka risker du ser. Det är förmodligen olika krav och risker för olika typer av möten.
Funktioner i Zoom som ger högre säkerhet:
- Se till att du alltid ser dina Zoom-knappar. Inställningar / General /
Tänk på att om du försöker klicka på Zoom-knappar och inget händer kan det vara så att du klickar på de knappar som visas i skärmdelningen av den som skärmdelar. Drag din muspekare längst ned på din skärm så visas din egna uppsättning av Zoom-knappar. - Deltagare-till-deltagare kryptering, end-to-end encryption (utesluter deltagande med webbläsare och videokonferens-system)
- Lösenord till mötet
- Väntrum
- Låsa mötet när det är startat och de tänkta deltagarna är med
- Endast inloggade användare från i förväg deklarerade domäner kan ansluta. Se instruktionsvideo längre ned
Knappen "Security" gör det enkelt att justera inställningar under mötet för högre säkerhet
- Låsa mötet
- Starta väntrum
- Dölja profilbilder
- Stänga av möjligheten för användare att
- Dela skärm. Host och co-host kan fortfarande dela skärm.
- Använda chat
- Byta namn. Sabotörer byter ofta sitt deltagarnamn frekvent i ett försök att hålla sig ospårbar.
- Starta sin mikrofon. De som en gång i mötet fått behörighet att starta sin mikrofon behåller behörigheten under resten av mötestiden.
- Starta sin video
- Avlägsna en deltagare från mötet. Utesluten deltagare kan inte återkomma till mötet
- Stoppa alla användares aktivitet. Avbryter video, ljud, skärmdelningar och chat. Man kan därefter låsa upp igen.
Sätt restriktioner på vem som får starta skärmdelning
Värd och vicevärd kan enkelt ställa in så att endast de som är host och co-host kan starta en skärmdelning.
Presentatörer kan ges rollen co-host under den tid de ska presentera.
Inställningen visas när du klickar på den lilla pilen till höger om knappen "Share Screen".
Sätta restriktioner på mötets chatt
Du kan ange om deltagare ska kunna chatta helt öppet eller bara till värd (host) och vicevärdar (co-hosts).
Längst ned i chat-fönstret kan du under de 3 prickarna välja hur chatten ska fungera.
Stäng av möjligheten för deltagare att rita (annotate) på din delade skärm/presentation
Efter att du startat skärmdelningen klickar du på de 3 punkterna längst till höger i din skärmdelningsknapprad.
Kryptering
Ett möte mellan 2 deltagare är krypterat mellan dessa 2 deltagare som är direkt anslutna till varandra. Ett möte med fler än 2 deltagare passerar en brygga som ser till att alla får ljud och bild mm. Kommunikationen mellan användare och brygga är krypterad men i själva bryggan är kommunikationen okrypterad. Endast tekniker på Nordunet som sköter servrarna kan eventuellt se den kommunikationen när den strömmar igenom. De har dock inga verktyg eller tekniker för att göra det. Allt som sänds ut/in på Internet är alltid krypterat.
End-to-end encryption
Mötet är krypterat från deltagare och till deltagare. kryptering och dekryptering sker i deltagarens Zoom-program i datorn/mobilen. Mötet dekrypteras aldrig på vägen mellan deltagarna. Därför kan vissa funktioner inte användas när end-to-end encryption är valt.
Det går inte att ansluta till ett möte med end-to-end encryption med en webbläsare och inte heller med ett videokonferens-system.
Krav är att alla deltagare använder Zoom.app för att deltaga i mötet.
Inställningar för säkrare möten:
End-to-end encryption - Kryptering av mötets innehåll mellan, från och till deltagare i mötet.
Join before host, OFF - Förhindrar att deltagarna kommer in i mötet innan värden (host) ansluter till mötet.
Mute participants upon entry. ON - Ser till att deltagarnas mikrofon är tyst när de kommer in i mötet.
Private chat, OFF - Deltagare kan inte chatta enskilt, privat, mellan 2 deltagare.
Allow host to put attendee on hold, ON - Tillåter värden att parkera en användare utanför mötet. Den som är parkerad varken hör eller ser något från mötet.
Screen sharing, ON with "Host only" - Endast värden kan dela skärmen med mötet.
Disable desktop/screen share for users, ON - Deltagare får inte dela sin skärm med mötet.
Annotation, OFF - Deltagare får inte annotera.
Remote control, OFF - Ingen kan styra någon annans dator under mötet.
Allow removed participants to rejoin, OFF - Den som värden avlägsnat från mötet kan inte komma in i mötet igen.
Waiting room, ON - Alla som kommer till mötet får vänta i väntrummet för att bli insläppta i mötet.
Only authenticated users can join - Kan ställas i 3 nivåer,
- de med Zoom konto
- de som har Zoom-konto vid UU
- de som har Zoom-konto inom Sunet
+ de domäner du själv lägger till.
Här en instruktionsvideo för detta.
Textad på svenska on engelska.
Use Personal Meeting ID (PMI) when scheduling a meeting, OFF - Använd och sprid inte ert personliga mötesrum
Allow participants to rename themselves, Unchecked/OFF - I ett möte kan värden i deltagarlistans knapp "More" välja om detta ska vara tillåtet eller ej. Anonymt namn skapar tillfälle till dåligt anonymt beteende.
Allow participants to unmute themselves, Unchecked/OFF - Deltagare kan inte starta sin egen mikrofon. Endast värden och vice-värden kan göra det för deltagare.
Lock the meeting, Checked/ON - När mötet är startat och alla har kommit kan värden låsa mötet och förhindra att andra kommer in.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.