Vanliga frågor med svar
F.A.Q. gällande "Undervisa online"
TOPP 5 FRÅGOR
- Hur får jag akut hjälp med tekniska AV/VK-problem i en föreläsningssal eller mötesrum?
Svar: Det är intendenturen vid respektive campus som ger dig den hjälpen .
- Vad gäller juridiskt när man som lärare spelar in sin undervisning, examination eller motsvarande med hjälp av e-mötesverktyget Zoom?
Svar: Det kan du läsa mer om här.
- Hur loggar jag in på Zoom?
Svar: Du loggar in med Singel Sign On (SSO) med ditt användarkonto vid Uppsala Universitet, lösenord A. Här kan du läsa om hur du aktiverar ditt konto i Zoom. Många anställda vid UU har redan Zoom-klienten installerad. Studenter och de anställda som har dator som inte sköts om (klienthanteras) av universitetet måste installera Zoom-klienten själv. Läs hur du installerar Zoom-klienten här.
- Kan man skapa subgrupper under ett möte, ex studentgrupper?
Svar: Ja, med funktionen "breakout rooms". Som Värd/Host i ett Zoom-möte får du knappen ”Breakout room”, klicka på den för att sedan kunna dela in deltagarna i mindre rum. Läs här om breakout rooms.
- Kan jag bjuda in personer som inte är anställda eller studenter på universitetet? Kan vem som helst med länken delta?
Svar: Alla som har länken till möte kan delta, även de utanför UU. Inget konto behövs om man är bara deltagare. Man kan även delta via en webbläsare, dock med mindre funktionalitet.
_______________________________________________________
KURS ONLINE
- Kan jag se "Kom igång-kursen" i efterhand?
Svar: Kursen går att se här (inspelad 8/11 2019)
KONTO
- Hur loggar jag in på Zoom?
Svar: Du loggar in med Singel Sign On (SSO) med ditt användarkonto vid Uppsala universitet, lösenord A. Här kan du läsa om hur du aktiverar ditt konto i Zoom. Många anställda vid UU har redan Zoom-klienten installerad. Studenter och de anställda som har dator som inte sköts om (klienthanteras) av universitetet måste installera Zoom-klienten själv. Läs hur du installerar Zoom-klienten här.
- Kan jag aktivera samma konto och använda från min hemdator?
Svar: Ja, du kan installera och logga in på Zoom-klienten på din hemdator.
- Det verkar finnas begränsningar vad gäller tiden för zoom-möte. Hur länge?
Svar: Mötestiden har ingen begränsningar om den som äger (har skapat) mötet använder sitt Zoom-konto för Uppsala Universitet. Om du har ett gratis-konto (Basic) med din UU-mejl behöver du byta konto. Läs om hur du flyttar Zoom-konto här.
- Kan externa föreläsare (utanför UU) använda Zoom för undervisning?
Svar: Bara om någon från UU har skapat mötet och delar länken till föreläsaren. Tänk då på att den som skapat Zoom-möte inte kan vara inne i ett annat Zoom-möte samtidigt som föreläsningen äger rum.
BOKA ETT MÖTE
- Måste man bjuda in till ett möte via Zoom? Eller kan vi göra detta direkt via Outlook? Hur får studenterna länken till mötet om man inte mejlar den till dem?
Svar: Du kan skapa ett möte både på Zoom-webben och i outlook. Du kan bjuda in till ett möte genom att skicka möteslänken/inbjudan med e-post eller genom att t.ex. publicera länken i lärplattformen. Läs om hur du kan bjuda in till möte här.
- Hur många deltagare är max för ett bra möte/undervisning?
Svar: Det går att hålla ett möte för upp till ca 300 deltagare, men med många deltagare blir det svårare att presentera material samtidigt som man bevakar chatten och hanterar deltagarna. Av den anledningen, om du vill hålla en föreläsning för över 30 studenter rekommenderas att du spelar in din föreläsning i förväg istället.
HOST
- Är det någon skillnad på att vara host och co-host? Har den förra mer rättigheter än den andra?
Svar: Co-host kan nästan göra allt förutom att avsluta ett möte eller göra någon annan till Host. Co-host kan heller inte starta "breakout rooms" men Co-host kan hoppa mellan breakout rooms.
- När man har paus/rast i ett möte, låter man mötet rulla på eller lämnar man mötet och kommet tillbaka efter t.ex. lunch? Undrar vad man gör vid paus, ska man lämna mötet vid rast i undervisningen?
Svar: Är det en kortare paus kan man låta det rulla på, längre än 15 min kan man överväga att stänga/avsluta mötet under tiden. Text i chatten försvinner när man stänger ner mötet så det är bra att spara den om man vill gå tillbaka och titta sedan.
- Vi kan bjuda in vem som helst externt; vad händer om vi får deltagare i mötet som inte borde vara där? Kan Host skicka ut/blockera dessa från mötet?
Svar: Ja, Värden/Host kan skicka ut deltagare från mötet via "Participant" listan eller under security-knappen. Under mötet går det också att låsa mötet så att inte fler kommer in (Lock meeting).
- Om någon slår på sin mikrofon kan jag som Host eller Co-host stänga av den deltagarens mikrofon?
Svar: Ja, det är möjligt att när du skapar mötet kryssa i en ruta där det står ” Mute participants upon entry”. Det är också möjligt att i "Participants List" klicka på ”Mute All” eller hålla muspekaren över en viss deltagare och sedan klicka på Mute.
- Var finns räcka-upp-handen knappen (raise hand)?
Svar: Som Host eller Co-host i ett möte finns inte den knappen, men alla andra deltagare har den knappen i "Participants".
NÄRVARO
- Hur föreslår ni att man kontrollerar närvaro? Vi har seminarier med obligatorisk närvaro.
Svar: Finns olika sätt som man kan använda för att dokumentera närvaro. Ett vanligt upprop skulle kunna fungera - att checka av en lista vid ett visst givet klockslag efter start på mötet mot sin egen deltagarlista. En teknisk lösning är att be alla deltagare att hälsa i chatten och sedan spara filen. Filen sparas en txt-fil lokalt på datorn.
Vi har en instruktion för hur du kan använda Reports-funktionen för att ta en deltagarlista här.
PRESENTERA VIA ZOOM
- Går det att använda sig av PowerPoints föredragshållarvy för att hålla en föreläsning? Dvs jag som föreläsare ser mina anteckningar, men studenterna ser enbart föreläsningsmaterialet?
Svar: Det finns olika sätt att hantera en presentation. Om du har två skärm är det möjligt att se anteckningar. I PowerPoint måste man gå in under SlideShow>Set Up Slide Show och kryssa för "Browsed by individual window" innan man dela en presentation. Lär mer om hur det går till på Zooms hjälpsidor.
- I en undervisningssituation, skulle ni rekommendera att ta frågor i chatten eller med ljud (raising hand)?
Svar: Det beror på antalet deltagare. Med 15-20 deltagare kan du prova med att ta en paus lite då och då för att släppa in för frågor. Men om det är en större grupp rekommenderar vi att ni har en moderator som håller koll på chatten och läser upp frågorna vid tillfälle.
BREAKOUT ROOMS
- Kan man skapa subgrupper under ett möte, ex studentgrupper?
Svar: Ja, med funktionen "breakout rooms". Som Host i ett Zoom-möte får du knappen ”Breakout room”, klicka på den och dela in deltagarna i mindre rum.
- Om man tar automatiskt genererade breakout rooms, kommer studenterna då tillbaka till samma grupp om man gör det en gång till?
Svar: Ja, här hittar du mer information om breakout rooms.
- Kan deltagaren själva välja vilket rum de ska gå till?
Svar: Nej, en host skapar breakout rooms och delar ut deltagarna automatiskt eller manuellt. Det är möjligt för en deltagare att bli omplacerad av Host och en host/co-host kan gå in i de olika break out rooms för att delta i diskussionen.
- Är chatten i breakout rooms global eller lokal?
Svar: Den är lokal, men deltagaren kan använda knappen ”Ask for help” för att kontakta Värden/Host, som då kan gå in i rummet och svara på frågor.
DELTAGARE / STUDENTER
- Kan jag bjuda in personer som inte är anställda eller studenter på universitetet? Kan vem som helst med länken delta?
Svar: Alla som har länken till möte kan delta även utanför UU. Inget konto behövs om man är bara deltagare. Man kan även delta via en webbläsare, dock med mindre funktionalitet.
INSTÄLLNINGAR FÖR LJUD OCH VIDEO
- Hur mycket bättre är headset än datormikrofon?
Svar: Vi rekommendera ett headset. Datorns inbyggda mikrofon genererar vanligtvis sämre ljudkvalité för e-möten och plockar upp oönskat ljud in i mötet.
-
Är det bara hosten som kan göra inställningarna med kamera, mikrofon m.m.?
Svar: Nej, en deltagare kan ställa in ljud och mikrofon. En host kan också stänga av ljud och bild för deltagarna under ”Manage Participants”.
INSPELNING AV ETT MÖTE/SESSION
- Hur vet vi om någon spelar in ett möte?
Svar: Du får upp en ruta som varnar för inspelning. Det är bara Host och Co-host i ett möte som har möjlighet att spela in. Vill en deltagare spela in måste Host ge deltagaren rättighet till att spela in genom att klicka på ”More” på deltagaren och sedan ”Allow Recording”.
- Vad är enklaste sättet att dela en inspelad föreläsning med studenterna?
Svar: Enklaste är at publicera filmen i MedFarmPlay eller olistad på YouTube och dela länken på en kurssida i lärplattformen (alt. bädda in filmen). Det är också möjligt att ladda upp en film till Studium Studio.
- Var sparas inspelningen lokalt på min datorn?
Svar: Om destinationen inte har ändrats så sparas den under Dokument -> Zoom -> och i en mapp daterad till dagen då mötet hölls.
STUDENTENS ZOOM
- Kan studenter starta möta via sitt studentkonto och agera host och använda alla funktioner? Studenter kanske alltså göra allt detta själva? Om de t.ex. vill göra ett grupparbete.
Svar: Ja, en student på UU som har aktiverats sitt konto har samma möjligheter att skapa och bjuda in till möte som anställda på UU. Läs hur du aktiverar ett Zoom-konto här.
- Kan en student dela ppt även om den inte är host?
Svar: Ja, i "Settings" för mötet eller med "Settings" vid Share-knappen kan läraren ge deltagarna möjligheten att dela. Studenter kan också dela eller presentera för varandra i ett Breakout rum.
GDPR/SEKRETESS
- Vad gäller angående GDPR och sekretess i Zoom?
Svar: Det kan du läsa mer om här.
- Vad gäller juridiskt när man som lärare spelar in sin undervisning, examination eller motsvarande med hjälp av e-mötesverktyget Zoom?
Svar: Det kan du läsa mer om här.
SUPPORT
- Var vänder jag mig om jag behöver support?
Svar: På Zoom-sidorna på MP samt till servicedesk via IT-support. - Hur är det med Zooms kapacitet när många på UU kommer använda det samtidigt? Kommer det att begränsas på något sätt vad ni vet?
Svar: Det har kommit justeringar i t.ex. kvalité på video för att spara på bandbredd. Det är bra att använda zoom när det behövs och försöka hitta andra sätt att hantera undervisning när du inte behöver träffas, t. ex. genom att spela in föreläsningar och dela kursmaterial via lärplattform.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.