Bjuda in till möte via Outlook
Följande instruktion beskriver hur du bjuder in till ett Zoom-möte via Outlook.
2022-07-28 På nyinstallerade windows-datorer finns inte längre Internet explorer 11 som gör att man inte kan använda Zoom Add-in i Outlook 2019. Läs här för att använda Zoom Outlook plug-in istället. |
- Logga in i Zoom-knappen i Outlook
- Skapa ett schemalagt möte via Outlook
- Ändra ett schemalagt möte via Outlook
- Ta bort ett schemalagt möte via Outlook
Logga in i Zoom-knappen i Outlook.
Detta behöver bara göras en gång, sedan är man inloggad i Zoom-knappen.
- Öppna Outlook och välj kalendervyn.
- Välj att skapa ett nytt möte.
- Välj sedan "Settings" som finns längst bort till höger.
- Välj "SSO".
- Skriv i "uu-se" och välj "Continue".
- Logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Nu är du inloggad och kan följa stegen nedan.
Skapa ett schemalagt möte via Outlook
- Öppna Outlook och välj kalendervyn.
- Välj att skapa ett nytt möte.
- Fyll i dag, tid och vilka som ska vara med på mötet.
- Välj sedan "Add a Zoom Meeting" som finns längst bort till höger.
- Välj knappen "Settings" om du önskar att göra specifika inställningar på Zoom-mötet.
a. Security
i. Passcode: Välj för att ha ett lösenord till mötet.
ii. Waiting Room: Välj för att ha ett väntrum aktiverat.
iii. Require authentication to join: Välj att bara tillåta deltagare från Uppsala universitet, svenska lärosäten eller deltagare med Zoom-konto att ansluta.
b. Encryption: Välj om det ska vara "Enhanced encryption" eller "End-to-end encryption". "End-to-end encryption" gör så att mötet är bättre krypterat. Dock försvinner vissa funktioner med det.
c. Video: Välj om "Host/värd" eller "Participants/Deltagare" får ha video igång eller ej.
d. Audio: Välj vilka ljudmöjligheter deltagarna ska få ha.
e. Advanced Options: Välj "Show".
i. Reccuring Meeting: Välj denna för att skapa ett återkommande möte.
ii. Allow participants to join anytime: Klicka i för att låta deltagare ansluta sig utan att "Host/Värd" har anslutit sig till mötet.
iii. Mute participants upon entry: Välj denna för att deltagarnas mikrofon ska vara avstängt vid start.
iv. Alternative hosts: Skriv in en annan person som kan vara "Host/Värd" på bokade möte. Detta kan enbart tilldelas Zoom-användare vid Uppsala universitet.
- Fyll i om du önskar att skriva en agenda på möte.
- Välj "Skicka" för att skicka iväg mötesinbjudan.
Ändra ett schemalagt möte via Outlook
- Öppna Outlook och välj kalendervyn.
- Välj det möte du önskar att ändra.
- Ändra det du önskar att ändra. Det kan vara tid, datum eller inbjudna deltagare.
- Välj knappen "Settings" om du önskar att göra ändringar i Zoom-mötet.
- När alla ändringar är gjorda välj "Update".
- Välj "Skicka" för att skicka iväg mötesinbjudan på nytt.
Ta bort ett schemalagt möte via Outlook
- Öppna Outlook och välj kalendervyn.
- Välj det möte du önskar att ta bort.
- Välj sedan "Settings" som finns längst bort till höger.
- Välj "Remove" och sen "Delete" för att bekräfta.
- Välj "ta bort" i mötesinbjudan
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.