Roll och arbetsformer arbetsmiljögrupp
Sammansättning
Arbetsmiljögruppen, bestående av arbetsgivare och arbetstagare varav minst ett skyddsombud, träffas regelbundet för att samverka om arbetsmiljöfrågor som berör institutionen/motsvarande.
Arbetsmiljögruppen föreslås bestå av minst prefekt/ motsvarande, skyddsombud och ev. studerandeskyddsombud/ studeranderepresentant. Studerandeskyddsombud/ studeranderepresentant bjuds förslagsvis in då frågor som rör studenterna adresseras. Finns inget lokalt skyddsombud kan huvudskyddsombudet kallas in vid behov. Det föreslås att så långt som möjligt se till att ha representation av de arbetsgivarrepresentanter som har viktiga kunskaper i sakfrågor såsom tex HR, kemikalieombud, likavillkorsombud. Sammansättningen ska så långt som möjligt visa en representation av medarbetarnas olika befattningskategorier, arbetsgrupper och bakgrund utifrån diskrimineringsgrunderna. Tänk på att gruppen även kan ha medlemmar som adjungeras in i gruppen vid behov och dessa behöver då inte närvara vid alla gruppens möten. Det är viktigt att de som är med i gruppen är intresserade av arbetsmiljöarbete.
Det ska vara minst lika många representanter för arbetstagare som för arbetsgivare. Gruppen bör dock inte överstiga 10 deltagare. Vid en liten institution, mindre än 25 medarbetare, kan institutionsstyrelsen tillika vara arbetsmiljögrupp.Om institutionsstyrelsen tillika är arbetsmiljögrupp det viktigt att se över om någon behöver adjungeras till gruppen för att säkerställa medarbetar- och studentrepresentationen i gruppen.
Förslag till frågor för den arbetsmiljögruppen:
Viktigt att komma ihåg är att det är prefekt/ motsvarande eller annan medarbetare som fått uppgifter fördelade till sig i det systematiska arbetsmiljöarbetet som är ansvarig för att uppgifterna genomförs.
- Arbetsmiljögruppen kan på eget initiativ ta upp arbetsmiljöfrågor som berör institutionen/motsvarande och/ eller frågor som lyfts från medarbetare och/ eller studenter i verksamheten.
- Som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet kan arbetsmiljögruppen ta fram en plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Planen består förslagsvis av ett årshjul för olika aktiviteter i det systematiska arbetsmiljöarbetet och en riskbedömning med handlingsplan för arbetsmiljö. Det är prefekt/ motsvarande som ansvarar för att plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet arbetas fram i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- Arbetsmiljögruppen kan arbeta med plan för det systematiska arbetsmiljösarbetet kontinuerligt genom att se till att identifierade arbetsmiljörisker är/blir riskvärderade, se till att alla risker som inte kan åtgärdas direkt dokumenteras tillsammans med en handlingsplan som arbetas utifrån samt planerar uppföljning för att se att åtgärder har haft effekt på identifierade risker. Arbetsmiljögruppen kan även säkerställa att uppföljningen genomförts och planera vidare utifrån resultatet av uppföljningen.
- Arbetsmiljögruppen kan planera och vid behov genomföra riskbedömningar inför förändring.
- Om enskilda individer inte kan indentifieras kan arbetsmiljögruppen följa upp arbetsskador och tillbud.
- Arbetsmiljögruppen kan genomföra årlig uppföljning av plan för arbetsmiljöarbetet och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Arbetsmiljögruppen bör ha regelbundna möten där minnesanteckningar förs. Se till att minnesanteckningarna är tillgängliga för samtliga medarbetare vid institutionen/motsv. Mall för agenda till arbetsmiljögruppens möten. Mallen går även bra att använda som mall för att skriva minnesanteckningar från mötet.
Observera att enskilda individärenden inte diskuteras vid arbetsmiljögruppens möten.
Här finns mer information om förslag på hur en arbetsmiljögrupp kan startas upp
Andra länkar:
- Arbetsmiljölagen (Arbetsmiljöverket)
- AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (Arbetsmiljöverket)
- Skyddsombud