Tidsbokning, av- och ombokning
Företagshälsan ska vid önskemål kunna erbjuda en besökstid inom tio arbetsdagar från beställningen (förutsatt att föreslagen tid kan nyttjas). Det gäller för samtliga kompetenser.
Anonyma besök/samtal
Varje medarbetare har möjlighet att på eget initiativ kontakta och besöka psykolog/beteendevetare hos företagshälsan vid arbetsrelaterad ohälsa, utan att i förväg samråda med och få ett godkännande från prefekt/motsvarande. Dessa besök kallas för anonyma besök. Varje medarbetare har möjlighet att boka två anonyma besök per kalenderår. För bokning av besök, se längre ner på sidan.
Att tänka på vid bokning av anonymt besök:
- Vid bokning, tydliggör att det handlar om ett anonymt besök.
- Om samtal önskas genomföras på engelska, ange det redan vid bokningen!
Övriga förebyggande besök och besök inom ramen för rehabilitering
Övriga förebyggande besök och besök inom ramen för rehabilitering bokas först efter samråd med och godkännande av prefekt/motsvarande eller HR. Besöket bokas i första hand av prefekt/motsvarande eller HR. Medarbetare kan själv boka tid för besök, förutsatt att det finns ett tydligt godkännande från prefekt/motsvarande eller annan behörig person på institutionen/motsvarande (beställaren).
Att tänka på vid bokning av övriga besök och besök inom ramen för rehabilitering:
- Vid bokning av besök, informera om att ett godkännande finns och vem som godkänt besöket (beställaren). Det är särskilt viktigt om en medarbetare själv bokar ett besök. Informationen skrivs i rutan "Bokningsmeddelande" i e-postformuläret.
- Ange tydligt vid bokning av besök om det är någon annan än beställaren som återkopplingen ska göras till.
- Om samtal önskas genomföras på engelska, ange det redan vid bokningen!
Bokning av besök i Uppsala och Visby (observera att även besök hos Avonova i Visby bokas enligt nedan)
- Tidsbokning, via telefon 0771-23 00 00 (vardagar kl 7.30-17). Observera att det ofta är relativt lång väntetid för att komma fram på telefon.
- Tidsbokning, via epost-formulär (Falcks webbplats).
I formuläret står det att "Kostnadsställe" ska fyllas i. Eftersom denna uppgift redan ligger i systemet behöver det inte fyllas i (fältet kan markeras med -). Om kostnadsställe fylls i är det alltid det egna kostnadsstället som ska anges, även om tjänsten ska betalas av HR-avdelningen.
Vid anonyma besök behöver endast Personnummer (medarbetare), Namn (medarbetare), Ort, E-post (medarbetare), Telefon (medarbetare), Företagsnamn samt Bokningsmeddelande fyllas i. Övriga fält kan markeras med –
I fältet Bokningsmeddelande kan önskemål om att bli kontaktad via e-post eller telefon, för inbokning av lämplig tid, anges. Där kan även andra önskemål eller information skrivas.
Vid bokning via e-postformulär skickas en bekräftelse via e-post. Kallelse skickas inom två arbetsdagar från det att beställningen har gjorts. Det finns möjlighet att få en påminnelse via sms/motsvarande, 48 timmar före bokat besök.
Information om onlinebesök
Här finns information om hur du genomför ett onlinebesök (Falcks webbplats).
Beställning av övriga tjänster
Beställning av företagshälsans övriga tjänster görs av prefekt/motsvarande eller HR via e-postformulär "Kontakta oss" (Falcks webbplats), gäller även Visby. Falck kommer därefter att ta kontakt för diskussion kring förfrågan.
Ombokning/avbokning av besök
Om-/avbokning, via telefon 0771-23 00 00 (vardagar kl 7.30-17)
- Om-/avbokning, via epost-formulär (Falcks webbplats) (bekräftelse skickas)
Universitetet debiteras för uteblivna besök och för besök som avbokas senare än 24 timmar före det avtalade besöket. Det gäller såväl enskilda besök för medarbetare som rehabiliteringsmöten. Det är därför viktigt att avbokning/ombokning av besök görs i god tid. Kostnaden för uteblivna besök/sena avbokningar gällande bastjänster (t ex. rehab, anonyma besök) tas från allmänna medel, medan kostnaden för uteblivna besök/sena avbokningar gällande tilläggstjänster (t ex. förebyggande besök) hamnar på institutionen/motsvarande.