Problem att ansluta till eduroam
Du har fått ditt eduroam konto från ett annat lärosäte
Har du fått ditt eduroam-konto från ett annat universitet eller högskola ska du kontakta deras IT-support för att påbörja felsökning.
Du är anställd, student eller verksam på Uppsala universitet
De flesta problemen med eduroam löses genom följande åtgärder:
- Kontrollera att din dator eller mobil inte har det trådlösa nätverket UpUnet-S installerat och aktivt. Om det är så, välj i inställningarna att avinstallera (ibland kallat "glömma") nätverket.
- Kontrollera att du har skrivit ditt universitets-ID (AKKA-ID) på Uppsala universitet, följt av texten "@user.uu.se".
- Kontrollera att du har använt rätt lösenord. Det är Lösenord B som skall användas, lösenord B skapar eller ändrar du på sidan uu.se/konto.
- Ändra ditt lösenord B till ett lösenord som innehåller a-z, A-Z och 0-9 max 12 tecken.
- Starta om din dator eller mobiltelefon.
- Placera enheten närmare accesspunkten (den trådlösa utsändningsplatsen).
Om du problem kvarstår efter att du har kontrollerat ovan nämnda punkter, om du har problem med inställningar eller program, eller om du har önskemål om bättre täckning på campusområdet, kontakta IT-support för fortsatt problemsökning.
Om du behöver hjälp med kontroll av uppkopplingsloggar, använd denna e-postmall.
Hitta nätverkskortets Mac-adress (1)
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.