Behovsanalys och kravprofil
En rekrytering bör alltid föregås av en behovsanalys. En analys kan både ge möjlighet till utveckling och förnyelse av verksamheten, arbetsuppgifterna för övriga på arbetsplatsen och till rationaliseringar och kostnadsminskningar. Analysen ska genomförs med ett likavillkorsperspektiv, det vill säga utifrån hur köns- och mångfaldsfördelningen ser ut idag och vilka mål verksamheten har gällande jämställdhet och lika villkor. Att göra en behovsanalys handlar om att analysera och identifiera kompetensbehovet utifrån verksamhetens uppdrag och mål och hur behovet skulle kunna lösas. Om det inte går att lösa behovet med de resurser som redan finns inom organisationen, t ex genom att omfördela arbetet, kompetensutveckla befintliga medarbetare, etc. behöver en kravprofil göras för rekrytering av en ny medarbetare utifrån behovsanalysen.
Inför en rekrytering är det viktigt med ett väl underbyggt underlag, i form av genomarbetad kravprofil. Kravprofilen ligger till grund för ledigkungörelsen och hela urvalsprocessen och bör ta sin utgångspunkt i verksamhetens mål, befattningshavarens mål, ansvarsområden och huvudsakliga arbetsuppgifter och de krav detta ställer på medarbetaren avseende utbildning, erfarenhet, kunskap och kompetens.
Universitetsgemensamma administrativa stödroller på institutionsnivå har tagits fram för personal som arbetar inom områdena HR, ekonomi och registratur/arkiv. De avspeglar det stöd som utförs vid institutioner inom olika sakområden. Dessa roller kan fungera som ett stöd i arbetet med behovsanalys och kravprofil.
Klicka dig vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen: Annonsering
Externa länkar
Lag om anställningsskydd (LAS) 25a §
Kontakt
HR-specialister vid HR-avdelningen