Hantera vidarebefordran – Outlook 2019 (Windows)
Följande instruktion beskriver hur du hanterar vidarebefordran av e-postmeddelanden i Outlook för Windows.
Kom ihåg att du bara kan vidarebefordra/omdirigera inom universitetet (dvs till annan adress på universitetets mailserver).
Aktivera en regel
- Klicka på fliken "Arkiv".
- Klicka på "Hantera regler och aviseringar".
- Här hanterar du E-postregler. Om du har flera inkorgar väljer du först den inkorg som regeln ska användas på, i rullgardinen "Använd ändringen på den här mappen". Klicka på "Ny regel".
- Välj "Tillämpa regel på meddelanden som jag tar emot".
Klicka på "Nästa".
- Om du inte vill göra någon begränsning, klicka på "Nästa".
- Klicka på "Ja" om du inte har lagt till någon begränsning.
- Välj hur du vill att e-posten ska komma fram till person/funktion:
- För att vidarebefordra meddelanden; sätt en markering framför "vidarebefordra till personer eller offentliga grupper".
När en regel automatiskt vidarebefordrar ett meddelande som du tar emot, lägger regeln till bestämmelsen "VB:" i början av ämnesraden, ändrar meddelandets formatering och vidarebefordrar meddelandet till det konto som anges i regeln. Kontots mottagare ser att meddelandet kommer från dig. En kopia av meddelandet lämnas kvar i din inkorg eller i mappen dit meddelandet ursprungligen levererades.
- För att dirigera om meddelanden; sätt en markering framför "dirigera om det till personer eller offentliga grupper".
När en regel automatiskt dirigerar om ett meddelande som du tar emot, skickas meddelandet oförändrat till det konto som anges i regeln. För mottagaren verkar det som om meddelandet kommer direkt från avsändaren. Det anges ingenstans att meddelandet har levererats från ditt konto. En kopia av meddelandet lämnas emellertid kvar i din inkorg eller i mappen dit meddelandet ursprungligen levererades.
- Bocka i "från personer eller offentlig grupp" under "Vilka villkor vill du ha med?" och "Steg 1: Välj villkor".
- Bocka i "vidarebefordra till personer eller offentlig grupp" under "Vad vill du göra med meddelandet?" och "Steg 1: Välj åtgärder".
- Klicka på länken under "Steg 2: Redigera regelbeskrivningen".
- Markera "Global adresslista" i fältet "Adressbok", om den inte redan är markerad. Anledning: Vidarebefordringen fungerar inte om mottagaren inte finns i Globala adresslistan.
Skriv namnet på den person/funktion som e-posten ska vidarebefordras till i sökfältet.
Dubbelklicka på eller markera namnet och klicka på knappen "Till" för att lägga till den/de som e-posten ska vidarebefordras till.
Klicka på "OK Slutför" och "OK" igen när du är klar.
- Om det ska finnas något undantag lägger du till dessa, klicka sedan på "Nästa".
- Namnge regeln och klicka på "Slutför".
- Klicka på "Verkställ" och därefter klicka på "OK".
- Klicka på "Start" för att komma tillbaka till startvyn.
Ta bort/Avaktivera en regel
- Klicka på fliken "Arkiv". Klicka på "Hantera regler och anvisningar".
- a. För att avaktivera, ta bort bocken framför regeln.
b. För att ta bort regeln, markera regeln och klicka på "Ta bort".
- Klicka på "Verkställ" och sedan på "OK".
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.