Signera e-post – Outlook 2019 (MacOS)
Denna instruktion beskriver hur du signerar ett eller flera e-postmeddelanden.
Förutsättningar
Observera att innan du kan signera dina e-postmeddelanden måste du ställa in Outlook för ditt personliga certifikat.
Skicka signerade e-postmeddelanden
- Klicka på "E-post".
- Klicka på fliken "Alternativ".
- Klicka på "Säkerhet".
- När du klickar på "Säkerhet" får du en rullgardin där du kan välja "Signera meddelandet digitalt".
- När du har valt "Signera meddelanden digitalt" syns en text att du har valt att signera meddelanden digitalt.
-
Skriv ett meddelande och skicka som vanligt.
Observera att när du signerar ett meddelande betyder det inte att meddelandet är skyddat från att någon kan avlyssna och läsa det, utan det betyder endast att du har skickat meddelandet och att det inte ändrats på vägen. För att säkerställa att endast mottagaren kan läsa ditt meddelande måste du även kryptera meddelandet.
Signera samtliga e-postmeddelanden som skickas
Om du vill att alla meddelanden du skickar ska vara signerade gör du på följande sätt:
- Klicka på menyn "Verktyg" och välj "Konton".
- Markera det konto du vill lägga till funktionen på.
- Klicka på "Avancerat".
- Markera "Säkerhet".
- Bocka för "Signera utgående meddelanden".
- Klicka på "OK".
- Stäng nästa fönster.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.