Boka möte – Outlook 2019 (MacOS)
Följande instruktion beskriver hur du bjuder in andra användare till ett möte, genom att skicka en mötesförfrågan i Outlook 2019 för MacOS.
- Klicka på "Möte".
- Lägg till mötesdeltagare i fältet "Till".
Du kan skriva in e-postadressen eller klicka på "Till…"-knappen och välja personer eller grupper från dina adressböcker vid symbolen "Sök efter namn".
- Klicka på "Kontrollera namn" om du vill visa fler adresser. Då får du upp alternativ om du inte hittar e-postadressen du vill lägga till.
- Fyll i
a. ämnet för mötet i fältet "Ämne".
b. var mötet ska hållas i fältet "Plats". Det kan vara namn på rummet, rumsnummer, MazeMap-länk eller Zoom-länk, se senare steg i instruktionen (steg 7-8).
c. ett meddelande som ska skickas med mötesförfrågan i textområdet.
- Om du vill kontrollera om deltagare och rum är tillgängliga klickar du på "Schemaläggning". Tänk på att inte all personal använder Outlook för att registrera sina möten.
- I Schemaläggningsfönstret ange datum och tid i listorna "Börjar" och "Slutar", för att hitta en tid som passar alla deltagare. För att stänga Schemaläggningsfönstret klicka du på "Schemaläggning" igen.
- Om lokalen bokas via Outlook klicka på "Sök efter rum" . Fyll i namnet på byggnaden och markera rummet. Klicka på "Lägg till i möte".
- Om mötet ska ske på Zoom kan du välja detta istället för plats genom att klicka på "Add a Zoom Meeting".
- När du är klar med din mötesinbjudan klickar du på "Skicka".
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.