Riktlinjer
Diarienummer: SPRÅKFAK 2010/5
Riktlinjer för självständiga arbeten fastställda av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2010-01-28
Om du föredrar att skriva ut riktlinjerna.
Riktlinjer för självständiga arbeten
Utgångspunkter
Handledning
Examination
Uppföljning
Bilaga: Utdrag ur Högskoleförordningens examensordning
Riktlinjer för självständiga arbeten
Utgångspunkter
Student som skriver självständigt arbete ska så långt det är praktiskt och ekonomiskt möjligt ha rätt att fritt välja bland etablerade vetenskapliga teorier, metoder och forskningsperspektiv inom respektive huvudområde.
Ett självständigt arbete kan inte genomföras som grupparbete.
Kraven för kandidat-, magister- och masterexamen framgår av Högskoleförordningens bilaga 2. De kunskaper och färdigheter som anges för varje examen ska komma till uttryck i studenternas självständiga arbeten. Det är därför nödvändigt att de frågor som arbetena behandlar är av sådan art att studenternas förmågor går att bedöma i förhållande till examensfordringarna.
Varje institutionsstyrelse beslutar om riktlinjer för omfång, formell utformning samt oppositionsförfarande. Det ska även framgå vilket eller vilka språk som det självständiga arbetet kan skrivas på.
Handledning
Handledning ska i normalfallet ges av lärare som har genomgått universitetets handledarutbildning.
I handledarens uppgifter ingår:
- att inom rimlig tid besvara frågor från studenten,
- att introducera studenten till relevanta perspektiv och litteratur,
- påtala brister i språk, akribi och argumentation.
I studentens uppgifter ingår:
- att hålla kontakt med handledaren,
- att lämna in underlag vid överenskommen tidpunkt,
- beakta handledarens synpunkter
I normalfallet träffas student och handledare 3 – 4 gånger.
För ett självständigt arbete om 15 hp på grundnivå beräknas minst 16 klocktimmar handledning. För ett motsvarande arbete på avancerad nivå utgår minst 20 klocktimmar. Tiden ska även omfatta allt för- och efterarbete.
En student har rätt till handledning den termin han eller hon är förstagångsregistrerad på kursen.
Om särskilda skäl finns ska en student ges möjlighet att byta handledare om det är praktiskt och ekonomiskt genomförbart.
Biträdande handledare förekommer endast i undantagsfall.
Examination
Studenten ska informeras om gällande betygskriterier vid kursstart.
En student har rätt att lägga fram ett arbete för examination även om handledaren och/eller examinatorn avråder från detta.
Om det är möjligt ska handledaren inte vara betygsbestämmande lärare. Om handledaren är betygsbestämmande lärare ska arbetet i normalfallet också bedömas av en annan lärare.
I det fall betyget U eller VG är aktuellt ska arbetet bedömas av minst två personer.
Institutionsstyrelserna ska besluta om en student efter genomförd uppsatsventilation har rätt att genomföra nödvändiga ändringar innan uppsatsen betygssätts. Studenterna ska informeras om regler för detta vid kursstart.
Uppföljning
Handledning, metodundervisning och ventilering ska utvärderas.
Utdrag ur Högskoleförordningens examensordning
Kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning