Nomineringskriterier pedagogiska priset
Ordinarie nomineringskriterier
1. Vetenskapligt förhållningssätt till lärande och undervisning
Ur Uppsala universitets program:
”Såväl innehållet i ämnet, som den pedagogik som undervisningen i ämnet baseras på ska vila på vetenskaplig grund.”
Exempel på vetenskapligt förhållningssätt (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
2. Aktiverande undervisningsformer
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
” kursplanering och undervisning ska utformas från såväl ämnesmässig som pedagogisk kunskap och med målet att underlätta studenternas självständiga aktiva lärande och ansvarstagande.”
Exempel på aktiverande undervisningsformer (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
3. Tydlig röd tråd och progression
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Program och kurser, liksom nivåerna inom utbildningen, ska präglas av ett tydligt samband och progression”
Exempel på tydlig röd tråd och progression (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!).
4. Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Varierande examinationsformer, användning av bedömningskriterier, utformning av skriftliga riktlinjer för självständiga arbeten samt diskussioner om vad som är tillåtet respektive räknas som fusk och plagiat är delar som nämns i pedagogiska programmet som kopplar till denna nomineringskategori.”
Exempel på Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
5. Samverkan mellan lärare och studenter
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Relationen mellan lärare och studenter ska präglas av samverkan och ömsesidig respekt.”
Exempel på samverkan mellan lärare och studenter (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!).
6. Ett tydligt pedagogisk ledarskap:
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Ett tydligt pedagogiskt ledarskap, dvs. en eller flera pedagogiskt ledningsansvariga personer ska finnas på varje institution, liksom på varje program.”
Exempel på ett tydligt pedagogisk ledarskap (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
7. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
” All undervisning inom kurser och program ska följas upp och analyseras med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten för kursen.”
Exempel på kontinuerlig uppföljning och återkoppling (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
8. Kollegial samverkan och idéutbyte:
Ur Uppsala universitets pedagogiska program:
”Universitetet ska främja en kontinuerlig diskussion om utveckling av undervisningsformer och stödja pedagogiska utvecklingsprojekt. Det pedagogiska utvecklingsarbetet ska baseras på forskning om hur lärande bäst kan främjas samt ske i samverkan mellan studenter och lärare.”
Exempel på kollegial samverkan och idéutbyte (öppnas i samma fönster; backa för att komma tillbaka hit!)
9. Övrigt: