Broschyrer och rapporter om pedagogisk utveckling
Högre utbildning är en vetenskaplig e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap om lärande och undervisning inom högre utbildning och därigenom bidra till utvecklingen av högskoleundervisningen.
Publikation - Active Student Participation
Book of abstracts from the International Perspectives in Teaching and Learning Conference, May 2019
Broschyrer
Broschyrserie om jämlik undervisning
- Undervisa tillgängligt
Författare: Gunilla Carstensen och Ann-Sofie Henriksson
- Könsmedveten pedagogik- en jämlik undervisning (PDF)
Författare: Gunilla Carstensen
- Hbt-perspektiv och undervisning
Författare: Gunilla Carstensen
Assessing Teaching Skills
Assessing Teaching Skills (PDF)
Pdf:en omfattar delar av broschyren.
Författare: Birgitta Giertz
Att bedöma pedagogisk skicklighet
Att bedöma pedagogisk skicklighet (PDF)
Pdf:en omfattar delar av broschyren.
Författare: Birgitta Giertz
Intyg om visad pedagogisk skicklighet - hur skriver man?
Intyg om visad pedagogisk skicklighet - hur skriver man? (PDF)
Pdf:en omfattar delar av broschyren.
Författare: Birgitta Giertz
Skaffa dig en pedagogisk meritportfölj!
Skaffa dig en pedagogisk meritportfölj (PDF)
Pdf:en omfattar delar av broschyren.
Författare: Karin Apelgren och Birgitta Giertz
Böcker
Lärande på hög nivå
Författare: av Anna Hedin
Boken är slut i lager och kommer inte att tryckas på nytt.
Ladda ner Lärande på hög nivå som PDF.
Publikationer/Rapporter
Från akilleshäl till flaggskepp
En idébok kring grundutbildningens examensarbete av Margareta Högberg och Åke Eriksson. Boken är slut i lager och ska inte tryckas på nytt. Ladda ner Från akilleshäl till flaggskepp som PDF.
NSHU-rapport, Att belägga, bedöma och belöna pedagogisk skicklighet.
Rapporten är gratis. Rapporten kan laddas ner som PDF.
NSHU-rapport, A Swedish perspective on Pedagogical Competence.
Rapporten är gratis. Rapporten kan laddas ner som PDF.
Rapportserie
Rapporterna är från tidigare och nuvarande avdelning/enhet och handlar främst om pedagogisk utveckling. Fr.o.m. 2014 finns rapporterna som PDF och några av rapporterna finns i DiVA.
Rapport 1
I stort och smått - med studenten i fokus.
Redaktör Geir Gunnlaugsson, 2014
Rapport 2
Masteralumnrapport - Först ut.
Maria Björnermark, Camilla Maandi och Hanne Smidt, 2014
Rapport 3
Konsten att examinera. Några exempel och förslag.
Svante Axelsson, Emma Lundkvist, Peter Reinholdsson, Maria Swartling och Thomas Öst, 2015
Rapport 4
För pedagogisk utveckling tillsammans - Lärare och studenter som medskapare av utbildning.
Redaktörer Katarina Andreasen och Maria Magnusson, 2016
Rapport 5-13
Rapporter om forskarutbildning vid Uppsala universitet
Författare personal på enheten för kvalitet och utvärdering, 2016
Rapport 14
Pedagogiska utmaningar i en dynamisk samtid
Redaktörer Amelie Hössjer, Maria Magnusson och Peter Reinholdsson, 2018
Rapport 15
Conditions for conducting high-quality research
Results from a research evaluation survey at Uppsala University
Författare Anders Waxell, Maria Björnermark och Camilla Maandi, 2019
Rapport 16
Studenternas uppfattningar om lärande och lärandemiljöer
En fördjupad analys av Uppsala universitets studentbarometer 2018
Författare Maria Björnermark, Therese Ljunghammar, Maria Magnusson och Anders Waxell, 2020
Rapporter från tidigare rapportserie
UPI-rapport 1
Undervisa tillgängligt!
Ann-Sofie Henriksson, 2003, reviderad upplaga 2012.
Laddas ner som PDF, nummer 1
UPI-rapport 2
Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det?
Birgitta Giertz, 2003
Laddas ner som PDF, nummer 2
UPI-rapport 3
Från ideal till praxis! Hur behandlas policyprogram på institutionsnivå?
En granskning av hur det pedagogiska programmet vid Uppsala universitet har mottagits
Anna Hedin, 2004
Laddas ner som PDF, nummer 3
UPI-rapport 4
Train with Care!
Peter Reinholdsson, 2004
Laddas ner som PDF, nummer 4
UPI-rapport 5
Examinationen som vägvisare
Towe Wiiand, 2005
Laddas ner som PDF, nummer 5
UPI-rapport 6
Learning from Liberal Arts Education
Författare: Patrik Mehrens, 2005
Laddas ner som PDF, nummer 6
PU-rapport 7
Att förebygga plagiat i studentarbeten - en pedagogisk utvecklingsmöjlighet
Författare: Ann-Sofie Henriksson, 2008
Laddas ner som PDF, nummer 7
PU-rapport 8
Att undervisa med vetenskaplig förankring - i praktiken!
Redaktör: Britt-Inger Johansson, 2010
Laddas ner som PDF, nummer 8
PU-rapport 9
Vad är "högre" i den högre utbildning?
Författare: Christopher Lagerqvist, 2010
Laddas ner som PDF, nummer 9
PU-rapport 10
Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare
Författare: Johan Wickström, 2011
Laddas ner som PDF, nummer 10
PU-rapport 11
Könsmedveten forskarhandledning - teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter
Författare: Ulrike Schnaas, 2011
Laddas ner som PDF, nummer 11
PU-rapport 12
Students, the university´s unspent resource
Revolutionising higher education through active student participation
Redaktörer: Johan Gärdebo and Mattias Wiggberg, 2012
Laddas ner som PDF, nummer 12
PU-rapport 13
Universitetspedagogisk utveckling och kvalitet - i praktiken!
Redaktör: Geir Gunnlaugsson, 2012
Laddas ner som PDF, nummer 13