Diskusguiden
Här finns steg för steg-guider till grunderna i Diskus. Det finns ofta många olika sätt att göra saker på i Diskus. Här beskrivs det sätt som rekommenderas.
Skärmpublicering via Diskus - översikt
Följande är de övergripande stegen man behöver gå igenom för att kunna publicera på skärmen. Längre ner på sidan finns detaljerade beskrivningar av de olika stegen.
- Skapa den eller de bilder du vill ska läggas upp på skärmen. Det allra enklaste är att skapa bilder (i t.ex. jpeg-format) i Power Point med hjälp av de mallar som är framtagna. Ladda ned mallar.
- Skapa en layout. Gå in i Diskus och skapa en layout som du lägger till en eller flera bilder till. Ställ in hur länge varje bild ska visas. Se avsnitt Hur skapar jag en layout?
- Skapa en kampanj. Skapa en kampanj i Diskus och lägg till en eller flera layouter till kampanjen. Det här momentet är valfritt. Se avsnitt Hur skapar jag en kampanj?
- Publicera din layout/kampanj. Schemalägg ett event i Diskus och lägg till din kampanj eller layout. Schemalägg eventet på rätt skärmgrupp. Se avsnitt Hur publicerar/schemalägger jag en ny layout eller kampanj?
Vad är skillnaden på layout och kampanj?
Följande bild visar en kampanj med tre layouter med totalt sex bilder. Om varje bild ligger uppe i 15 sekunder resulterar detta i ett bildspel på 90 (15 sek x 6 bilder) sekunder.
Bild
- En bild i det här avseendet är helt enkelt skärmens innehåll vid en specifik tidpunkt. Ordet bild används dock inte Diskus.
- En bild kan designas i Diskus men vi rekommenderar att den görs med hjälp av någon av de färdiga Power Point-mallar som finns för skärmpublicering. Genom att använda mallarna skapar vi en universitetsövergripande enhetlighet. Efter att du gjort din bild i Power Point, spara ner den i ett lämpligt bildformat (t.ex. Jpeg) och ladda upp i Diskus. Bilder laddas enklast upp i samband med att du skapar en layout.
- Varje bild ska utformas på ett sådant sätt att den blir lättläst, har en tydlig avsändare och följer UU:s grafiska profil. Se råd och riktlinjer för skärmpublicering.
- Bilderna läggs samman i en layout som sedan publiceras alternativt läggs ihop i en kampanj som publiceras.
Layout
- En layout innehåller en eller flera bilder som visas i en viss ordning.
- Man kan sätta en unik tid (duration) för hur länge varje bild ska synas innan växling sker till nästa bild. Se råd och riktlinjer för skärmpublicering.
- En layout kan schemaläggas fristående eller ingå i en eller flera kampanjer.
Kampanj
- En kampanj innehåller en eller flera layouter som visas i en viss ordning.
- Det är inte ett måste att använda sig av kampanj utan man kan publicera layouten direkt. Vi rekommenderar dock att använda sig av kampanj.
- Man kan på ett enkelt sätt lägga till och ta bort layouter i en kampanj.
Event
- Ett event är en schemalagd kampanj eller layout. Eventet kan väljas att alltid visas (always) eller ha ett start- och slutdatum (custom).
- Flera event kan schemaläggas på en och samma dag.
- Ett event kan publiceras på en eller flera skärmgrupper (groups).
Hur skapar jag en layout?
Det finns flera sätt att skapa en layout. Här beskriver vi det tillvägagångssätt som är enklast och som är rekommenderat.
- Gå till Layouts i vänstermenyn.
- Tryck på den gröna knappen Add layout uppe till höger. Ge layouten ett namn som följer gängse namnstandard (se avsnitt om namnstandard).
- Lägg till en beskrivning under description. Tryck på Save.
- Nu har du kommit in i designläget där du kan designa bilder (vi rekommenderar dock att du inte designar din bild här, utan att du laddar upp färdiga bilder som med fördel skapas med hjälp av de färdiga mallar som finns).
- Ladda upp bild/bilder genom att dubbelklicka på den stora grå rutan i mitten och välj Image i vänstermenyn. I dialogrutan som dyker upp, tryck på den gröna knappen Add files och leta rätt på bilden/bilderna du vill ladda upp. Tryck därefter på Start upload. När uppladdningen är klar, tryck på Done. Se bild 2.
- Dina bilder lägger sig nu i den ordning (uppifrån och ner) som de kommer att visas i ditt bildspel i det som kallas Region timeline. Du kan flytta dem i den ordning du vill ha dem genom att klicka och dra med musen. Se bild 3.
- Ställ in hur länge bilden ska visas: Tryck på Edit och välj hur länge bilden ska visas genom att ange ett antal sekunder under Duration. Läs riktlinjer för hur länge en bild bör visas.
Bild 2. Uppladdning av bilder till layout.
Bild 3. Sortering och översikt av layouter.
Hur skapar jag en kampanj?
- Gå till Campaigns i vänstermenyn.
- Tryck på gröna knappen Add Campaign.
- Namnge din kampanj. Följ namnstandarden och lägg till taggar om du vill.
- Leta reda på kampanjen du nyss skapade i listan och tryck på pilen längst till höger, välj Layouts.
- Välj de layouter du vill ha med i din kampanj genom att trycka på det blå plustecknet till höger om varje layout. Layouterna lägger sig i en rad högst upp. Se bild xx.
- Klicka och dra i layouterna om du vill ändra ordning på dem. Se bild xx.
Bild 4. Lägga till och ta bort layouter i kampanj.
Hur publicerar/schemalägger jag en ny layout eller kampanj?
- Gå till Schedule i vänstermenyn.
- I kalendern kan du kontrollera vad som redan publiceras på skärmarna genom att välja aktuell skärmgrupp under Select displays .
- Tryck på den gröna knappen Add event och fyll i dialogrutan enligt följande (se bild 5):
- Event type: Välj Campaign/Layout
- Display: vilken skärmgrupp som du ska publicera på.
- Dayparting: Välj specifikt tidsinternvall (custom) eller om den alltid ska ligga upp (always). Om du har gjort ett eget tidsintervall under dayparting i vänstermenyn (t.ex. om lunchmenyn ska visas bara innan lunch dyker också de alternativen upp här). Se avsnitt 1.7 för instruktion om hur du gör en publicering under en del av dagen.
- Välj den layout eller kampanj som du ska publicera under Display Order.
Bild 5. Publicera/schemalägga layout/kampanj.
Hur lägger jag till/tar bort en layout i en befintlig kampanj?
- Gå till Campaigns i vänstermenyn.
- Gå till pilen längst till höger för den aktuella kampanjen och välj Layouts.
- Tryck på det blå plustecknet för den layout du vill lägga till bland de valbara layouterna (se nr 1 i bild 4). Nu har din layout lagts till de kampanjens valda layouter högst upp (se nr 2 i bild 4). Ändra ordning på dem genom att klicka och dra. För att ta bort en layout, tryck på minustecknet för aktuell layout.
- Tryck på Save.
- För att förhandsgranska din kampanj, välj Preview campaign i listan över kampanjer.
Hur ändrar jag i en befintlig layout?
- Välj Layouts i vänstermenyn
- Gå till pilen längst till höger för den aktuella layouten och välj Design i menyn.
- Dubbelklicka på bilden så att du kommer till Region Timeline (se bild 3). Här ser du alla bilder som ingår i din layout i kronologisk ordning uppifrån och ner.
- För att ändra ordning. Använd klicka och dra.
- För att ändra visningstiden (duration). Tryck på Edit och ändra antalet sekunder i Duration.
- För att ta bort en bild. Tryck på Delete.
Hur lägger jag till en bild/layout som bara ska visas en del av dagen, t.ex. lunchmenyn?
Först skapar du en Daypart som innehåller information om det aktuella tidsspannet. Därefter väljer du din daypart i ditt event.
- Välj Dayparting i vänstermenyn.
- Klicka på den gröna knappen Add Daypart.
- Ange ett namn samt mellan vilka tider du vill att den ska visas. Se bild 6.
- Välj din daypart under Dayparting i samband med schemaläggning. Se bild 7. Sätt startdatum. Om du vill att din daypart ska visas under flera dagar gör du dessa inställningar under fliken Repeats. Om du anger prioritet 1, kommer den att åsidosätta redan rullande layout/kampanj så att bara den visas.
Bild 6. Visa en bild under en en del av dagen, t.ex. lunchmenyn (steg1).
Bild 7. Visa en bild under en en del av dagen, t.ex. lunchmenyn (steg 2).
Hur gör jag för att publicera/schemalägga layout/kampanj med återkommande intervall, t.ex. varje torsdag?
I samband med schemaläggningen av ett event går du in i fliken Repeats och väljer med vilket intervall du vill publicera din layout/kampanj. I bildexemplet kommer eventet visas varje torsdag. Se bild 8.
Viktigt! Observera att repeaten inte får vara kortare än längden på layouten.
Bild 8. Publicera/schemalägga layout/kampanj med återkommande intervall.
Hur ändrar man hur länge en bild visas?
Se fråga Hur ändrar jag i en befintlig layout?
Hur visar jag en webbsida?
- Öppna en layout.
- Dubbelklicka på bakgrundsregionen (den stora grå rutan)
- Lägg till “Webpage” från vänsterkanten.
- Ange URL, skriv en benämning så du vet vilken sida det gäller, ange ev. hur länge den skall visas (om du har fler saker i samma layout som växlar). samt välj "Open Natively" i de flesta fall.
- Spara.
Följ namnstandarden så hittar du lätt din layout igen
- Namnsätt din layout/kampanj på ett standardiserat sätt. Prefix för campus, beskrivning, datum för när det ska tas bort samt eventuellt annan valfri information. Ett exempel är SEG-covid-220422
- Fyll i beskrivning (description) för att underlätta för dig och andra att komma ihåg och veta vad layouten/kampanjen innehåller.
Hur ställer jag in mellan vilka datum min layout/kampanj ska visas på skärmen?
Ställ in datumintervallet i samband med att du schemalägger ditt event eller i en redan schemalagd layout/kampanj.
I en redan schemalagd layout/kampanj:
- Gå in under Schedule i vänstermenyn.
- Se till att rätt skärmgrupp är vald.
- Tryck på ditt event i schemat.
- Ändra Start Time och End Time i dialogrutan.
Hur funkar prioritet?
Prioritetsordningen går i fallande ordning. En högre prio skriver alltid över en lägre, vilket man måste tänka på när man schemalägger.
I normalfallet behöver inte prioritet användas, men det kan finnas tillfällen då det är lämpligt att göra det. Vid tillämpning av prioritetsordning är det viktigt att känna till och följa riktlinjerna som finns:
- Prio 0 är default och prioriteras alltså lägst om någon annan layout/kampanj ges högre prio.
- Prio 1 - 3 är ok för lokala redaktörer att använda.
- Prio 4 - 6 är till för viktig central information.
- Prio 7 - 9 är enbart till för säkerhetsavdelningen.
Hur skapar jag en bild (t.ex. jpeg) i Power point?
- Gå till mallsidan och ladda ner den mall du ska använda. Det vanligaste är liggande mall för Pc. Mallar finns även för stående format samt för Mac.
- Fyll mallen med ditt innehåll.
- Gå till Arkiv längst uppe till vänster, välj Exportera.
- Välj Ändra filtyp och sedan JPEG enligt bild 9. Tryck på Spara som och spara bilden på lämplig plats. Se bild 9.
Bild 9. Skapa Jpeg-bild utifrån en Power point-bild.