Ansökan om delpension
- Ansökan om delpension bör skickas in med god framförhållning så att arbetsgivaren kan planera verksamheten.
- Beslut om delpension kommer att fattas tidigast sex månader innan du önskar påbörja din delpension.
- Om delpension beviljas kan den påbörjas snarast förutsatt att det fungerar för verksamheten, dock senast sex månader efter det att beslut om delpension fattats.
- HR-direktören fattar beslut om delpension ska beviljas eller inte.
Så här gör du
- Ansök på blanketten Delpension, ansökan. Blanketten hittar du här.
- I samband med ansökan ska ett arbetstidsschema för deltidstjänstgörande fyllas i. Blanketten hittar du här. Ett aktuellt arbetstidsschema är viktigt för att HR-avdelningen ska kunna göra en riktig bedömning av din årsarbetstid och semesterfaktor. Arbetstidsschema förnyar du varje kalenderår och när det sker någon förändring under året.
- Ansökan och arbetstidsschema lämnas vidare, enligt nedan, för att få ansökan tillstyrkt eller avstyrkt. Därefter skickas handlingarna till HR-avdelningen.
Professorer: Prefekt och fakultetsnämnd tillstyrker eller avstyrker ansökan med motivering.
Universitetslektorer: Prefekt och vicerektor/dekanus tillstyrker eller avstyrker ansökan med motivering.
Övriga anställda: Prefekt/motsvarande tillstyrker eller avstyrker ansökan med motivering.
För kombinationstjänster gäller att överenskommelse måste träffas mellan beslutande vid universitetet och berörd sjukvårdshuvudman. Av överenskommelsen ska bland annat arbetstidens förläggning, omfattning av ledighet, finansiering samt arbetsuppgifter framgå.
- Om din delpension beviljas lämnas din ansökan och ditt arbetstidsschema till löneenheten. Löneenheten fyller i uppgifter för beräkning av pensionsunderlag och skickar därefter handlingar till SPV. Du och din prefekt/motsvarande får kopia på beslutet.
- Om din delpension inte beviljas skickas ansökan tillbaka till dig med kopia till prefekt/motsvarande.